Články / Offtopic / / Movie/dox

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova. Pnutím mezi hravě melancholickými výjevy ze životů dvacátníků a záměrně iritující experimentální formou vytváří specifické svědectví (nejen) o strachu z konce světa způsobeného klimatickou krizí. Čí obavy a existenciální tápání jsou však v tomto filmovém skicáři opravdu zachyceny?

Ústřední trojice, kolem níž je spřádána síť významů a impresí, sestává ze tří pražských příslušníků generace Z. Jejich společné bytí před a během pandemie covid-19 tvoří jádro dokumentu. Rozhovory o smrti či vztazích se tak za stálého kouření cigaret střídají s chvílemi štěstí i opileckými hádkami, při nichž jsou rozbíjeny lahve a hlavy buší o zeď. Klepikov neohledává skutečnost systematicky a racionálně, jde cestou co nejvěrnějšího zprostředkování emocí, atmosféry, krásy okamžiku, intenzity citu a síly myšlenky.

S touto impresionistickou metodou souvisí i hravá a divácky ne zcela přívětivá forma. Ta staví zejména na opakování obrazů a deklamací, které svým řetězením dostávají nový význam a rytmus. Sám autor je pak přítomen coby komentátor a vypravěč prostřednictvím voiceoveru a textů včleněných do obrazu.

Postupem času se četnost režisérových vstupů zvyšuje a ty se stále více zaměřují na něho samého, jeho krize, obavy a introspekce. Do popředí se začíná vtírat otázka, zda Klepikov skutečně předkládá portrét sebehledání mladé generace, nebo mu jeho postavy slouží pouze k autoportrétu. Kdo je tu skutečně roztrhán a plný nejistoty? Odhaluje se křehká symbióza a porozumění mezi režisérem a postavami na plátně, na které, neviditelný a všudypřítomný, dohlíží a sdílí s nimi pocit ztracenosti.

Dokud snímek zůstává u osobních životů postav, epifanických okamžiků a hry s filmovým stylem, má určitou sílu. Problém nastává, když se pozornost soustředí výhradně na klimatickou krizi, jejíž motiv se prolíná celou devadesátiminutovou stopáží. Při rozhovorech s mladými lidmi mimo ústřední trojici či záběrech z protestů za klima se dokument stává konvenčnějším, nevýrazným a celá jeho specifičnost se vytrácí.

Debut Milana Klepikova jde svou provokativní formou a záměrným ztěžováním diváckého zážitku proti srsti. Zároveň ale zdařile evokuje posmutnělou atmosféru života plného nejistoty vyvolané vnějšími i vnitřními vlivy a předkládá obrazy naplněné harmonií i znepokojující vize. Film je sebevědomý v jednotlivostech, ovšem ve svém celku působí podobně nejistě jako jeho protagonisté.

Info

Přípravy k filmu T
režie: Milan Klepikov, 2021
web

foto © se souhlasem Maur Film

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace