Štěpán Nezbeda | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.12.2021
Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova. Pnutím mezi hravě melancholickými výjevy ze životů dvacátníků a záměrně iritující experimentální formou vytváří specifické svědectví (nejen) o strachu z konce světa způsobeného klimatickou krizí. Čí obavy a existenciální tápání jsou však v tomto filmovém skicáři opravdu zachyceny?
Ústřední trojice, kolem níž je spřádána síť významů a impresí, sestává ze tří pražských příslušníků generace Z. Jejich společné bytí před a během pandemie covid-19 tvoří jádro dokumentu. Rozhovory o smrti či vztazích se tak za stálého kouření cigaret střídají s chvílemi štěstí i opileckými hádkami, při nichž jsou rozbíjeny lahve a hlavy buší o zeď. Klepikov neohledává skutečnost systematicky a racionálně, jde cestou co nejvěrnějšího zprostředkování emocí, atmosféry, krásy okamžiku, intenzity citu a síly myšlenky.
S touto impresionistickou metodou souvisí i hravá a divácky ne zcela přívětivá forma. Ta staví zejména na opakování obrazů a deklamací, které svým řetězením dostávají nový význam a rytmus. Sám autor je pak přítomen coby komentátor a vypravěč prostřednictvím voiceoveru a textů včleněných do obrazu.
Postupem času se četnost režisérových vstupů zvyšuje a ty se stále více zaměřují na něho samého, jeho krize, obavy a introspekce. Do popředí se začíná vtírat otázka, zda Klepikov skutečně předkládá portrét sebehledání mladé generace, nebo mu jeho postavy slouží pouze k autoportrétu. Kdo je tu skutečně roztrhán a plný nejistoty? Odhaluje se křehká symbióza a porozumění mezi režisérem a postavami na plátně, na které, neviditelný a všudypřítomný, dohlíží a sdílí s nimi pocit ztracenosti.
Dokud snímek zůstává u osobních životů postav, epifanických okamžiků a hry s filmovým stylem, má určitou sílu. Problém nastává, když se pozornost soustředí výhradně na klimatickou krizi, jejíž motiv se prolíná celou devadesátiminutovou stopáží. Při rozhovorech s mladými lidmi mimo ústřední trojici či záběrech z protestů za klima se dokument stává konvenčnějším, nevýrazným a celá jeho specifičnost se vytrácí.
Debut Milana Klepikova jde svou provokativní formou a záměrným ztěžováním diváckého zážitku proti srsti. Zároveň ale zdařile evokuje posmutnělou atmosféru života plného nejistoty vyvolané vnějšími i vnitřními vlivy a předkládá obrazy naplněné harmonií i znepokojující vize. Film je sebevědomý v jednotlivostech, ovšem ve svém celku působí podobně nejistě jako jeho protagonisté.
Ondřej Oharek 04.06.2022
Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...
Jakub Blaho 02.11.2021
Kurzel sa vydal na riskantnú cestu, keď sa rozhodol s pochopením preskúmať osobnosť a život Martina Bryanta, ktorý je zodpovedný za masaker v Port Arthur.
Jakub Blaho 24.10.2021
Prehliadka toho najlepšieho z európskej festivalovej tvorby posledného roka, Be2Can, priniesla aj nový film ruského režiséra Andreja Končalovskijho.
Jakub Blaho 03.10.2021
Festival Film a architektura sa nevenuje len postavám a témam výhradne spätým s architektúrou. Príkladom môže byť dokumentárna snímka The New Bauhaus.
Jakub Blaho 29.09.2021
A Machine to Live In je kontemplatívnym dokumentárnym filmom o unikátnom architektonickom projekte plánovania a výstavby brazílskej metropoly.
Jakub Blaho 04.08.2021
Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.
Jakub Blaho 14.06.2021
K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...