Články / Offtopic / / Movie/dox

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda | Články / Offtopic / / Movie/dox | 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání, které ho nasměrovaly ke kinematografii. A to pod křídly Netflixu, jenž má s podobnými autobiografickými projekty hvězdných režisérů zkušenosti už od uvedení úspěšné Romy Alfonsa Cuaróna. Jak jde ale dohromady opulentní vizualita plná velkých celků Sorrentinových filmů posledních let s monitory počítačů a televizními obrazovkami? Odpověď poskytne spíše autorův seriál Mladý (potažmo Nový) papež než celovečerní Boží ruka, která se Sorrentinově novější estetice mírně vymyká svou utlumeností.

Sedmnáctiletý nesmělý Fabietto bydlí s rodinou v poněkud oprýskané, fotbalem žijící Neapoli 80. let. Ze všeho nejvíc prožívá možný přechod božského Maradony do místního klubu, je eroticky uchvácen svou koketní, uvnitř však hluboce nešťastnou tetou a často s pootevřenou pusou fascinovaně pozoruje svět okolo sebe. Divák i přesto tentokrát není zahlcován téměř nepřetržitou přítomností velkolepé krásy a pozlátka, impozantní renesanční architekturou, spoře oděnými ženami ani digitálními zvířaty, jak tomu bylo v několika posledních autorových filmech. Magické, těžko zapomenutelné obrazy jsou úsporně rozmístěny napříč snímkem a vynořují se z něho jako oslnivá světla z mlhy paměti.

Fungování paměti evokují i jiné aspekty díla. Většina postav, od sousedů po členy širší rodiny, připomíná spíše zábavné figurky charakterizované jedním výrazným vnějším znakem či vlastností než komplexní lidské bytosti. Celé vyprávění pak sestává z ne zcela pevně spojených epizod a plyne volným tempem, což nijak neznemožňuje dramatický oblouk. Sorrentino nevzpomíná s bolestínskou nostalgií po zašlém mládí, ale vzdává hold: Neapoli, svým rodičům, a zejména filmu.

Právě filmový plac se ve Fabbietových očích ukazuje jako náplast na všechny problémy, váže na sebe přítomnost krásných žen, umožňuje využít schopnosti observace a poskytuje únik z neuspokojivé reality. Scény z tohoto prostředí jsou obklopeny zároveň nadpřirozenou i bizarní aurou. Skládání pocty kinematografii, do té doby spíše vizuální a senzuální než verbální a intelektuální, pak vrcholí v rozhovoru o podstatě filmu Fabbieta s charizmatickým režisérem Capuanem, jehož reálný předobraz byl Sorrentinovým mentorem v jeho začátcích.

Boží ruka tak představuje typ značně osobního díla důležitého zejména pro svého tvůrce. I těm, které nezajímá cesta Paola Sorrentina k filmu, Neapol 80. let, a dokonce ani Diego Maradona, však poskytne přinejmenším několik neopakovatelných výjevů výjimečných svou kompozicí i obsahem. Ty sice dělají Netflixu čest, ovšem ještě více by vynikly na plátně.

Info

Boží ruka
režie: Paolo Sorrentino, 2021
Netflix

foto © se svolením Netflixu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.

Divný, alebo výnimočný? (Nitram)

Jakub Blaho 02.11.2021

Kurzel sa vydal na riskantnú cestu, keď sa rozhodol s pochopením preskúmať osobnosť a život Martina Bryanta, ktorý je zodpovedný za masaker v Port Arthur.

Ľudskosť neumiera (Drahí súdruhovia!)

Jakub Blaho 24.10.2021

Prehliadka toho najlepšieho z európskej festivalovej tvorby posledného roka, Be2Can, priniesla aj nový film ruského režiséra Andreja Končalovskijho.

Umenie nám pomáha rásť (The New Bauhaus)

Jakub Blaho 03.10.2021

Festival Film a architektura sa nevenuje len postavám a témam výhradne spätým s architektúrou. Príkladom môže byť dokumentárna snímka The New Bauhaus.

Plány, utópia a mimozemšťania (A Machine to Live In)

Jakub Blaho 29.09.2021

A Machine to Live In je kontemplatívnym dokumentárnym filmom o unikátnom architektonickom projekte plánovania a výstavby brazílskej metropoly.

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho 04.08.2021

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace