Ondřej Oharek | Články / Recenze | 20.02.2022
Jane Campionová se prosadila filmem Piano (1993), za který jako vůbec první žena obdržela Zlatou palmu v Cannes. Její snímky se vyznačují jemnou kresbou komplikovaných postav a důkladnou studií světa žen. Po seriálu Na jezeře (2013-2017) se vrací k celovečernímu formátu, a to adaptací stejnojmenného románu Thomase Savage z roku 1967.
Příběh se odehrává v Montaně roku 1925. Bratři Burbankovi jsou úspěšní rančeři, Phil drsným chlapákem, George nenápadným kliďasem. Vše se změní, když se George ožení s vdovou Rose, která se i se svým náctiletým synem nastěhuje k nim domů. Pro macho kovboje Phila je představa ženské domácnosti noční můrou…
Propojení dvou různých žánrů – vztahového dramatu a westernu – je jednou z předností filmu. Panoramatické záběry nespoutaných prérií střídající se s tmavými interiéry upozorňují na střet mužského a ženského světa. Jenomže ve chvíli, kdy se agresivní rančer Phil začne sbližovat s citlivým a jemným Peterem, přestávají být tyto hranice jasné.
Hlavní postava, kterou v životním výkonu představuje Benedict Cumberbatch, není zas tak jednoduchá – za image tvrdého kovboje jsou dávná traumata. Philova komplexita se projevuje v kontaktu s dalšími postavami, zejména s Peterem, a skrytá homosexualita, kterou toto setkání probouzí, je dalším střípkem do rozpadajícího se ideálu „pravého“ muže.
Právě maskulinita a její podoby jsou hlavním tématem filmu. V obecné rovině ukazuje na masky, pomocí nichž se člověk brání před nepřátelským světem, až se zříká svých tužeb. Jenomže ani sebezapření nedokáže potlačit pudy. Philova potřeba dominovat pramení z jeho křehkosti, je to síla slabosti. A podobná odhalení lze pozorovat u ostatních postav. Jejich prožívání a vnitřní motivace se mění, což je vede k překvapivým rozhodnutím. Důsledky činů směřují k nečekaným zvratům a zdrcujícímu finále.
Jane Campionová potvrdila, že vyniká ve vykreslení vnitřních konfliktů. Vypráví tlumenými obrazy, jejichž prchavost nutí k pečlivému sledování. Klíčem k uchopení mnohoznačného snímku může být jeho název, přejatý z biblických Žalmů: „Vysvoboď mou duši od meče, mou jedinou z moci psů!“
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.