Články / Offtopic / / Movie/dox

Význam slova „neuvěřitelný“ (Tři blízcí neznámí)

Význam slova „neuvěřitelný“ (Tři blízcí neznámí)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 26.05.2019

Padesátníci Edward, David a Robert jsou trojčata. Po narození byli rozděleni a každý z nich umístěn do jiné rodiny, aniž by adoptivní rodiče o existenci zbylých dvou dětí věděli. Dvacet let bratři netušili, že po světě chodí dva další lidi, kteří vypadají stejně jako oni. Až se roku 1980 docela náhodou potkali.

Příběh, který vrací význam nadužívanému slovu „neuvěřitelný“, popisuje dokumentární film Tři blízcí neznámí. Pomocí záběrů z besed a talk show, ve kterých sourozenci vystupovali, uvádí diváky do děje - mediální poprask, který kuriózní situace ve své době vyvolala, poskytl režisérovi Timu Wardlovi mnoho dobových materiálů. V rozhovorech s bratry a jejich adoptivními rodiči se ale pouští hlouběji: k otázce, jak mohlo k odloučení vůbec dojít. To pomáhá objasnit i novinář Lawrence Wright, který celou historii zpracoval pro New York Times už v roce 1995.

Scénář přináší každých patnáct minut těžko uvěřitelný zvrat a připomíná kvalitně vystavěnou detektivku, pečlivě dávkuje otázky a odpovědi tak, aby byl divák v permanentním stavu ohromení. Zároveň se mu daří na většinu otázek, které z faktů vyplývají, důvěryhodně odpovídat. Děj válcuje méně povedené aspekty filmu, třeba zařazení nepříliš vkusných rekonstrukcí momentek z dětství trojčat. A díky zvláštnosti životního příběhu „blízkých neznámých“ snímek unese i několik laciných záběrů, zdůrazňujících citová hnutí zoomováním.

Všichni respondenti mají s vystupováním před kamerou zkušenost. V průběhu filmu se postupně rozplývá počáteční dojem, že v rozhovorech přehrávají, důsledky separace v postavách i po letech budí opravdově působící emoce. Ty postupně doléhají i na diváka, pobavené ohromení z úvodu vystřídá u závěrečných titulků soucit.

V porovnání s „wow dokumenty“ jako Pátrání po Sugarmanovi vynikají Tři blízcí neznámí tím, že nezveličují. Nepotřebují to, osud trojčat je dostatečně neobyčejný a emotivní, a to mnohem rafinovanějším způsobem, než by člověk čekal po zhlédnutí traileru. Navíc přirozeně otevírá hlubokou otázku, jestli člověka více formuje výchova, nebo geny. Dokument vyváženě kombinuje přístupnost a přesah, a díky tomu vyniká to nejzajímavější: samotný příběh.

Info

Tři blízcí neznámí
režie: Tim Wardle, 2018
web distributora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace