3DDI3 | Články / Recenze | 07.05.2023
Shoulders of Giants je v pořadí druhý herní počin nezávislého newyorského herního studia Moving Pieces Interactive a představuje bohatý vesmír plný podmaněných planet, které je potřeba osvobodit. Hlavním protagonistou je žabák s podpůrnou robotickou plošinou, osvobozující planety zpod nadvlády podivných příšer. O hudbu k vesmírnému dobrodružství se postaral český skladatel a producent Tomáš Dvořák alias Floex.
Herní zápletka je poměrně jednoduchá – bít padouchy hlava nehlava, sbírat nejrůznější zbraně, od umělých červích děr vtahujících záporáky přes obrovskou fialovou botu, co vše zadupe do země, po hologram tančícího žabáka, který od vás na cenné vteřiny odvádí pozornost. Vylepšování zbraní a robota, ať už vizuálně nebo schopnostmi, je odměnou za žabákovu chrabrost.
Vzhledem k tomu, že hra je prosta jakýchkoliv mluvených dialogů, opepřuje šestice skladeb jak bezmála berserkovské šílení, tak i pomalý a metodický průzkum planet. Orientální feeling tracku Myzaki Forest zaháčkuje a nepustí, přes jednoduchou akustickou melodii se přelévá z elektronického temptracku v líný beat, který jako by vypadl ze skladby Who Am I od Peace Orchestra. Story Boss naopak budí napětí a tajuplnost, flétna kombinovaná s tajuplnými syntezátory přechází v kytarové vybrnkávání. Crystal World pohání elektronická linka s podmanivou zvonkohrou, X-Tactics s chytlavou, téměř taneční smyčkou pro změnu vrství syntezátorové plochy. Jde o dynamický elektro nářez, jemuž v závěru dominují perkuse, dost možná nejlepší track se skvělou gradací. Torrid Zone nabízí především experimenty s perkusemi a Hub World je vyloženě pomalá odpočinková skladba postavená na předchozích motivech, určená k pobytu na domácí základně, kam si hrdina chodí lízat rány a vyrábět zbraně.
Hravá tepavá hudba, kterou Floex hru vybavil, doslova hýří nápady. Převážně akční smršť bez klidnějších pasáží překvapivě dobře funguje i pro poslech v práci. Zajímavá práce s rytmem, promyšlený koktejl samplů, akustických zvuků, basů a elektronických smyček k vesmírné adventuře nádherně pasuje, ať už žába řeže jednoho z bossů nebo nenápadné červy, kteří z ní sají život, pokud neutíká dost rychle. Promyšlený hudební podkres, který dokonale funguje jak ve hře, tak samostatně.
Floex - Shoulders of Giants (Original Game Soundtrack) (Minority Records, 2023)
Bandcamp
foto: se souhlasem Floexe
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.