Články / Recenze

Bez práce není budoucnost? (Práce na budoucnosti)

Bez práce není budoucnost? (Práce na budoucnosti)

Nela Bártová | Články / Recenze | 07.07.2019

V brněnské Fait Gallery právě probíhá rozsáhlá výstava uměleckého i partnerského dua Pavly Scerankové a Dušana Zahoranského s názvem Práce na budoucnosti. A téma se odráží už v samotném pojetí velkého výstavního prostoru.

Ten tvoří pódium coby dlouhý pracovní stůl s přistavěnými kancelářskými židlemi, který může kdokoli během výstavy využít k vlastní práci. Zásuvky nechybí. Zároveň je tu i kóje pro odpočinek, včetně televize s výběrem šedesáti filmů, přičemž z každého z nich je vystřižena minuta. Postupováno je tak pečlivě, že si toho divák ani nevšimne, když však shlédne všech šedesát položek, ušetří hodinu času. A o to jde: o relativizaci času, o ambivalenci času pracovního a volného, stejně jako o zpochybnění smyslu toho, co vnímáme. Druhá kóje je zpracována kurátorem výstavy, Václavem Janoščíkem, který do ní vložil sluchátka s povídáním o výstavě a rovněž v ní rozmístil oblečení z místního second handu tak, aby tvořilo siluety lidských postav. Na sociální akcent celé expozice je kladen velký důraz.

Ekologické téma se nejvýrazněji projevuje v díle Klára, které představuje skleněný stojan s desítkami plastelínových zvířátek. Sceranková pověřila několik svých kolegů-pedagogů, aby s dětmi vymodelovali postavičky ohrožených druhů zvířat, ty pak naskenovala do 3D databáze (volně ke stažení) a metaforicky je "zachránila". Podobně hravě a zábavně působí Mária, makety mobilních telefonů. Do každé z nich je laserem vypálen jeden krátký rozhovor, které Zahoranský vedl sám se sebou, aby demonstroval absurditu současné komunikace, plné paradoxního osamění. Obzvláště působivé je pak dílo Libor: kruh z dveří obtáčející galerijní most odkazuje ke stereotypizaci práce a pracovních prostorů.

Výstava je povedenou spoluprací autorů, kurátora a architekta výstavy Davida Fesla a vyniká tím, že zve diváka k přímé participaci na využití pracovního prostoru. Zároveň se dotýká důležitých společenských témat s lehkostí a skrytými významy.

Info

Pavla Sceranková & Dušan Zahoranský / Práce na budoucnosti
5. 6. – 17. 8. 2019
Fait Gallery, Brno
Kurátor: Václav Janoščík
Architekt: David Fesl

web výstavy

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace