Články / Recenze

Bez práce není budoucnost? (Práce na budoucnosti)

Bez práce není budoucnost? (Práce na budoucnosti)

Nela Bártová | Články / Recenze | 07.07.2019

V brněnské Fait Gallery právě probíhá rozsáhlá výstava uměleckého i partnerského dua Pavly Scerankové a Dušana Zahoranského s názvem Práce na budoucnosti. A téma se odráží už v samotném pojetí velkého výstavního prostoru.

Ten tvoří pódium coby dlouhý pracovní stůl s přistavěnými kancelářskými židlemi, který může kdokoli během výstavy využít k vlastní práci. Zásuvky nechybí. Zároveň je tu i kóje pro odpočinek, včetně televize s výběrem šedesáti filmů, přičemž z každého z nich je vystřižena minuta. Postupováno je tak pečlivě, že si toho divák ani nevšimne, když však shlédne všech šedesát položek, ušetří hodinu času. A o to jde: o relativizaci času, o ambivalenci času pracovního a volného, stejně jako o zpochybnění smyslu toho, co vnímáme. Druhá kóje je zpracována kurátorem výstavy, Václavem Janoščíkem, který do ní vložil sluchátka s povídáním o výstavě a rovněž v ní rozmístil oblečení z místního second handu tak, aby tvořilo siluety lidských postav. Na sociální akcent celé expozice je kladen velký důraz.

Ekologické téma se nejvýrazněji projevuje v díle Klára, které představuje skleněný stojan s desítkami plastelínových zvířátek. Sceranková pověřila několik svých kolegů-pedagogů, aby s dětmi vymodelovali postavičky ohrožených druhů zvířat, ty pak naskenovala do 3D databáze (volně ke stažení) a metaforicky je "zachránila". Podobně hravě a zábavně působí Mária, makety mobilních telefonů. Do každé z nich je laserem vypálen jeden krátký rozhovor, které Zahoranský vedl sám se sebou, aby demonstroval absurditu současné komunikace, plné paradoxního osamění. Obzvláště působivé je pak dílo Libor: kruh z dveří obtáčející galerijní most odkazuje ke stereotypizaci práce a pracovních prostorů.

Výstava je povedenou spoluprací autorů, kurátora a architekta výstavy Davida Fesla a vyniká tím, že zve diváka k přímé participaci na využití pracovního prostoru. Zároveň se dotýká důležitých společenských témat s lehkostí a skrytými významy.

Info

Pavla Sceranková & Dušan Zahoranský / Práce na budoucnosti
5. 6. – 17. 8. 2019
Fait Gallery, Brno
Kurátor: Václav Janoščík
Architekt: David Fesl

web výstavy

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Zpověď rebelky elektropopu (Tove Lo)

Veronika Svrčinová 14.11.2019

Je to pořád elektropop, ale už nestaví na prostě líbivých a opakovaných melodiích. Tentokrát si Tove Lo s hudbou vyhrála, přidala dynamiku, složitější kompozice, hlubší texty.

Promyšlená porce podzimní mizérie (The Lumineers)

Anna Valentová 05.11.2019

Skladby na albu III jsou seřazené za sebou tak, že postupně vypráví životní příběhy tří členů rodiny Sparksových, jejichž předobrazy nacházeli autoři ve svém okolí.

Vnitřní dítě Jacoba Colliera

Karolina Veselá 04.11.2019

Během následujících dvou let vydá nové čtyřalbum, projekt padesáti skladeb nesoucí název Djesse. Ten evokuje Collierovy iniciály, ale prý jde o náhodu.

Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky

Jakub Šíma 02.11.2019

Laterna magika je multimediální fenomén, který již od počátečního úspěchu na výstavě Expo 58 v Bruselu poutal pozornost nejen české, ale i světové veřejnosti.

Kdo tady co posral? (Mucha)

Adéla Poláková 29.10.2019

Pro novou desku Muchy je příznačná fúze žánrů, prolínání jazyků a vypůjčování si jak melodií, tak slov odjinud.

Nejsem mladý a nejsem starý (TaxiWars)

maxim 27.10.2019

Oproti předchozím deskám TaxiWars je Artificial Horizon lehčí, více se tančí, více se fouká kouře na parket, ubylo hřmotnosti, důrazu, aniž by kapela ztratila groovy.

Za hranice harmonie a zpět (Thurston Moore)

Vojtěch Březík 22.10.2019

Spirit Counsel je dostatečně stravitelné album, aby se do něj mohli ponořit i ti Mooreovi příznivci, kteří preferují jeho konvenčnější písňovou tvorbu.

Prechod do serióznej roviny (Rich Brian)

Jonáš Sudakov 12.10.2019

Z Rich Briana sa stala virálna senzácia, ale z jeho novšej tvorby a rozhovorov je zjavné, že ambície má iné.

Ahhhh, ten surf rock! (Songs from the Utopia)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2019

Na novince pojmenované extatickým (či snad bolestivým?) výkřikem Ahhhh! se vydali na západ a pomyslně zakotvili někde na Západním pobřeží.

Smutně a zároveň s největší vášní k životu (Mueran Humanos)

Jakub Koumar 05.10.2019

Ačkoli zpívají takřka výhradně španělsky, rafinovaná atmosféra odstavuje znalost jazyka na vedlejší kolej.