Články / Recenze

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská | Články / Recenze | 19.01.2024

Úpěnlivost až dravost nástrojů, které spolu skvěle komunikují. Do toho vmíchejte svérázný zpěv a hluboké, někdy surrealistické texty a máte nové album Flat Worms. Deska nazvaná Witness Marks je neotřelou cestou, jak tato garage-punková trojice z Los Angeles skrze zvukové efekty, podmanivé linky i chytlavé refrény zvládla vyjádřit dojmy ze světa plného absurdit, silných emocí i zoufalství.

Album otevírá úderný zvuk zkreslené baskytary, do kterého se vloží kytarový riff, který jako by člověka střílel do vesmíru, znovu a znovu se stejnou intenzitou při každém opakování. Do toho se přidá zpěv Willa Ivyho, trochu vyprávěný a skvěle spolupracující s kytarou i rytmickou sekcí. Vyústí v melodický popový refrén. Píseň Sigalert vypráví o tom, jak se ze zoufalství rodí něco nového, co člověka rozhýbe a vysvobodí. Že by láska? Tato úvodní skladba každopádně nastavuje albu elektrizující laťku, které se mu pak skvěle daří držet.


Flat Worms si vystačí se třemi členy: bubeník Tim Hellman tvoří pevný rytmický základ, na kterém staví i basák Justin Sullivan nešetřící k tomu zkreslením a drsnými zvuky, přitom se nebojí melodičnosti. Ta zazáří v singlu Time Warp in Exile, kde basová linka spolu s kytarou krásně kreslí cestu písničkou. Will Ivy do toho křičí svou pravdu inspirovanou příběhem Abela a Kaina – tu o žárlivosti, kterou má každý z nás v sobě nevyhnutelně zakódovanou.

Kytarové riffy i sóla úpějí a odrážejí texty. V Suburban Swans se kytara nezastaví, riff ostrý jako břitva zesiluje napětí celé situace někoho, kdo musel odjet a po návratu mu nezbylo nic, k čemu se vlastně vrátit. Nic, co by tam mohl dělat, nikdo, koho milovat. Tahá ho to za srdce podobně jako onen neutuchající a na text i bicí s basou reagující riff.

Kytara střílí jako z kulometu ve skladbě SSRT, jejíž název a opět napjaté téma vycházejí z výzkumného testu korozního praskání pod tlakem. Ani pod napětím nelze přestat dýchat ani hýbat se, tak jako ocel nebo stříbro. V písni Sick of My Face zase kytara úpí spolu se zpěvákem omílajícím frázi z názvu. Nechybí ani ryze punkové písně jako Orions Belt a Gotta Know nebo jižanský rock připomínající 16 Days, ve které zpěvák truchlí z odchodu milé podobně jako její zoufalstvím zkypřené kytarové sólo z triol.

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty, aby se dotkly témat aktuálních i stále platných – odcizení, žárlivost, nátlak, láska. Americká trojice novým albem dokazuje, že punk is not dead – jen se míchá do různých žánrů, dotýká se mnoha témat a dokáže zaujmout, když má něco navíc.

Info

Flat Worms –⁠ Witness Marks (Drag City, 2023)
Bandcamp kapely

foto © Owen Schmit

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Silné texty a melodický chaos (Labasheeda)

Markéta Kovaříková 21.12.2023

Stejně jako láska, která je ústředním motivem některých písní, může i album působit chaoticky, občas depresivně, dokáže vyvolat smutek, ale zároveň zalít pocitem štěstí.

Velký žal malé duše (S večerem přichází tíseň)

Barbora Klempířová 19.12.2023

Nizozemská autorka Marieke Lucas Rijneveld získala v roce 2020 Mezinárodní Man Bookerovu cenu za své z části autobiografické dílo S večerem přichází tíseň.

Pouta částic na konci komplikovaného vesmíru (boygenius)

Pavlína Sedláčková 18.12.2023

Za využití jemných vokálních melodií a fyzikálních metafor se trio obrací zpět k příběhům o nejistotě, hledání identity a zlomené důvěře...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace