Eva Karpilovská | Články / Recenze | 19.01.2024
Úpěnlivost až dravost nástrojů, které spolu skvěle komunikují. Do toho vmíchejte svérázný zpěv a hluboké, někdy surrealistické texty a máte nové album Flat Worms. Deska nazvaná Witness Marks je neotřelou cestou, jak tato garage-punková trojice z Los Angeles skrze zvukové efekty, podmanivé linky i chytlavé refrény zvládla vyjádřit dojmy ze světa plného absurdit, silných emocí i zoufalství.
Album otevírá úderný zvuk zkreslené baskytary, do kterého se vloží kytarový riff, který jako by člověka střílel do vesmíru, znovu a znovu se stejnou intenzitou při každém opakování. Do toho se přidá zpěv Willa Ivyho, trochu vyprávěný a skvěle spolupracující s kytarou i rytmickou sekcí. Vyústí v melodický popový refrén. Píseň Sigalert vypráví o tom, jak se ze zoufalství rodí něco nového, co člověka rozhýbe a vysvobodí. Že by láska? Tato úvodní skladba každopádně nastavuje albu elektrizující laťku, které se mu pak skvěle daří držet.
Flat Worms si vystačí se třemi členy: bubeník Tim Hellman tvoří pevný rytmický základ, na kterém staví i basák Justin Sullivan nešetřící k tomu zkreslením a drsnými zvuky, přitom se nebojí melodičnosti. Ta zazáří v singlu Time Warp in Exile, kde basová linka spolu s kytarou krásně kreslí cestu písničkou. Will Ivy do toho křičí svou pravdu inspirovanou příběhem Abela a Kaina – tu o žárlivosti, kterou má každý z nás v sobě nevyhnutelně zakódovanou.
Kytarové riffy i sóla úpějí a odrážejí texty. V Suburban Swans se kytara nezastaví, riff ostrý jako břitva zesiluje napětí celé situace někoho, kdo musel odjet a po návratu mu nezbylo nic, k čemu se vlastně vrátit. Nic, co by tam mohl dělat, nikdo, koho milovat. Tahá ho to za srdce podobně jako onen neutuchající a na text i bicí s basou reagující riff.
Kytara střílí jako z kulometu ve skladbě SSRT, jejíž název a opět napjaté téma vycházejí z výzkumného testu korozního praskání pod tlakem. Ani pod napětím nelze přestat dýchat ani hýbat se, tak jako ocel nebo stříbro. V písni Sick of My Face zase kytara úpí spolu se zpěvákem omílajícím frázi z názvu. Nechybí ani ryze punkové písně jako Orions Belt a Gotta Know nebo jižanský rock připomínající 16 Days, ve které zpěvák truchlí z odchodu milé podobně jako její zoufalstvím zkypřené kytarové sólo z triol.
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty, aby se dotkly témat aktuálních i stále platných – odcizení, žárlivost, nátlak, láska. Americká trojice novým albem dokazuje, že punk is not dead – jen se míchá do různých žánrů, dotýká se mnoha témat a dokáže zaujmout, když má něco navíc.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.