Články / Reporty

Džungle Herbieho Hancocka (Struny podzimu)

Džungle Herbieho Hancocka (Struny podzimu)

Michal Smrčina | Články / Reporty | 11.11.2017

Že Fórum přitahuje umělce a vystoupení nejrůznějších formátů, úrovní i žánrů je obecně známé. Struny podzimu nicméně rozezněly už i méně klasická místa. Po před dvěma lety zrušeném vystoupení se do Karlína podíval i Herbie Hancock s aktuální sestavou, jejíž členové slibovali stejně neobyčejný zážitek jako hlavní protagonista.

Zazněl gong, opozdilci obsadili poslední z volných míst. Synťákové bzučení uvedlo improvizaci, která zvolna nabírala na groovech a obrátkách jazzové volnohry. „Are Czechs always that cold?“ komentoval vlažný potlesk mužský hlas v první řadě. Neměl pravdu. Šlo teprve o rozjezd hodinu a půl trvajícího koncertu, během kterého sedmasedmdesátiletý Hancock ukázal většinu ze svých kvalit, byť došlo sotva na šest skladeb. Jemné nokturnální nálady střídala divoká aranžmá, klasické jazzové postupy okusovala pětice klávesových nástrojů včetně mohutného křídla a keytary, ke slovu se dostaly i vokodéry. Mladé slečny podupávaly nohama, ženy pokročilého věku potřásaly bílými hlavami – publikum všech věkových kategorií bylo chyceno. Herbie Hancock se otáčel, kroužil kolem nástrojů, nechával posluchače v údivu nad proslulou technikou i hudební komunikací se zbytkem ansámblu a od počátku neztrácel na srdečném projevu.

fotogalerie z koncertu tady

Hluché místo nepřišlo ani s představením členů kapely. Trevor Lawrence na bicích, ozdoben řetězem, kšiltovkou a novým albem Relationships, baskytarista James Genus, hrající mimo jiné v Saturday Night Live. Zvuk jeho nástroje místy zanikal, ale v pasážích, v nichž dostal náležitý prostor, suverénně opanoval sál mocně rezonujícími frekvencemi. To souviselo s jednou ze silných stránek celého dobrodružství – v porovnání s živými vystoupeními srovnatelných interpretů i Hancockovými nahrávkami zněla hudba odlišně, zajímavěji, plastičtěji. Nakonec byl představen nejmladší člen Terrace Martin za klávesami a altsaxofonem. Jeho jméno je často skloňováno nejen s dalšími nástroji, ale také formami uměleckého vyjádření, jako třeba Hancockovou produkcí či podílu na podobě určujícího alba To Pimp a Butterfly Kendricka Lamara.

V první polovině koncertu dostal syntezátor příležitost ve výletu do sedmdesátých let k Headhunters a klasice Actual Proof či následující Chameleon. Dnes už kanonické skladby tvořily kostru vystoupení a byly okořeněny poctivými dávkami improvizace. Divoké pasáže rostly do těžko prostupné džungle, střídaly je nečekané změny motivů a nálad, hvízdání větru, půlnoční odbíjení a třeštící vesmír nočního velkoměsta. Závěr mířil ke Cantaloupe Island, jejíž snad až příliš předpisové podání osvěžovaly Hancockovy improvizace. Publikum bylo nasyceno a došlo na potlesk vestoje. Někteří odcházeli, ale Herbie Hancock nezapomněl na přídavek, ještě jednou nasadil keytaru na rameno a výskokem při posledním tónu bylo večeru i letošním Strunám podzimu učiněno zadost.

Info

Herbie Hancock (us)
9. 11. 2017 Forum Karlín, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace