Články / Recenze

Mohli byste mi nastřelit ksicht Bruce Willise?

Mohli byste mi nastřelit ksicht Bruce Willise?

Davo Krstič | Články / Recenze | 04.11.2012

Znáte Josepha Gordona-Levitta? To je ten talentovaný herec, co hraje ve skvělých filmech, které nikdy nešly v našich kinech. 500 Days of Summer je IMHO nejlepší romantická komedie posledních minimálně deseti let, asi i proto, že to není až tak komedie a že vlastně nemá happy end. 50/50 pak zcela jasně poráží tematicky spřízněnou a tolik vyzdvihovanou „lidskou komedii“ Nedotknutelní. Summer u nás vyšla aspoň na videu, o 50/50 si zatím nechte zdát. Hlavně, že máme v kinech pátý Resident Evil a čtyřku Paranormal Activity. Ze dvou letních/podzimních filmů s Gordonem-Levittem (Premium Rush a Looper) se k nám dostal aspoň druhý jmenovaný. Inteligentní sci-fi o cestování v čase a přesně ten typ filmu, u kterého představení obsahu více než dvěma větami už hrozí spoilerováním.

Loopeři jsou nájemní zabijáci, kteří pracují pro zločineckou organizaci. Jejich úkol je tradiční: osoby, které jsou pro sdružení nějakým způsobem nepohodlné, jsou z budoucnosti strojem času přeneseni do současnosti, kde je looper zastřelí a zbaví se těla. Jednoho dne se ale před zbraní hlavního hrdiny, loopera Joea, objeví on sám, o třicet let starší.

Rian Johnson je režisér, kterého se určitě oplatí do budoucna sledovat. Vychází z osvědčených žánrů a schémat, ale přitom dokáže nabídnout originální výsledek. Jeho debut Brick (u nás na videu jako Zmizení) vychází z filmu noir a klasických gangsterek, ale posouvá je na středoškolské území a kápa tu hraje Lukas Haas (ano, ten malý kluk z Weirova Svědka, který by rozhodně nikomu hrůzu nenahnal). Také Looper je směsí už viděného – to, jak Willis postupně likviduje nositele stejného jména, protože neví, který z nich je ten hledaný, připomene Terminátora, malý chlapec se schopností ničit odkazuje k hororu Přichází satan, a dilema, zda je morálně ospravedlnitelné zabít dítě jen proto, že se z něj možná v budoucnu stane tyran/masový vrah, už zpracovala kniha a filmová adaptace Hoši z Brazílie. Takové jsou tedy ingredience, celek má podobu komorního dramatu, v němž nejlépe vycházejí dialogové scény mezi Gordonem-Levittem a Willisem (mladší verze konfrontovaná se svým starším já) a mezi Gordonem-Levittem a Emily Blunt (coby matkou zmíněného chlapce). Kupodivu nejméně zajímavé jsou povinné sci-fi propriety (létající dopravní prostředky atd.) a akční vsuvky – scéna, ve které Willis sám vystřílí tucet padouchů, sem snad spadla z osmdesátých let, ani ve Smrtonosné pasti to tak hloupě nevypadalo.

Jinak je ovšem Looper inteligentní žánrový kus, jakých v našich kinech k vidění moc není, a také další důkaz, že Gordon-Levitt má čich na zajímavé role v zajímavých filmech. Jen drobné upozornění – v Looperovi není téměř k poznání, maskéři se na něm vyřádili, aby vypadal víc jako Willis junior. Působí to docela rušivě. Když už divák přistoupí na fakt, že lze strojem času posílat lidi na popravu a že se v jeden okamžik na jednom místě mohou střetnout mladší a starší verze jedné bytosti, aniž by se zhroutil časoprostor, pak určitě přistoupí i na to, že Joseph bude i bez plastiky nosu jednou vypadat jako Bruce.

Info

Looper
Režie Rian Johnson, 2012
www.loopermovie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Když bozi zestárnou (Těžké duše)

Martin Zoul 20.05.2024

Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.

Nepřestat křičet! (Doodseskader)

Klára Šajtarová 14.05.2024

Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.

Prosba o záchranu s příchutí nostalgie (Green Day)

Fí Poláchová 05.05.2024

Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.

Spolupráce, o tom to je (Lyrical Lemonade)

Tereza Bartusková 30.04.2024

Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.

Superhrdinský noir (Inkognito)

3DDI3 27.04.2024

Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace