Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 27.08.2020
Nejspíš to už řadu let skloňuje skoro každý, ale stejně; jen málokdo dokáže tak mistrně propojovat paralelní děje, pracovat s velmi intenzivním fyzickým prožitkem a neúprosně bičovat tempo, aniž by v závěrečném dějství spadl řemen. Christopher Nolan sice začínal jako režisér nezávislých a komorních filmů, aktuálně je však veden jako jeden z největších „megalomanů“ Hollywoodu. Tenet je toho zjevným důkazem.
Akční sci-fi, ve kterém hlavní hrdina (John David Washinghton) bojuje o záchranu světa na pozadí zcela nového druhu studené války, je i přes obrovský rozpočet dílem naprosté tvůrčí svobody. Stejně tak i neochvějné víry ve svébytnou uměleckou vizi, již padesátiletý režisér cizeluje počínaje filmem Memento (2000), v důraz na architekturu vyprávění (nelineární tok příběhu, filigránské ohýbání tradičních časových a prostorových vztahů, apod.). Tenet má co do struktury vyprávění sice nejblíž k Počátku, nicméně všechny narativní finesy doplňuje o agresivní zvukovou dramaturgii a frenetický temporytmus - obojí srovnatelné snad jen s válečným dramatem Dunkirk. Pochopitelně nejdiskutovanější je zcela netradiční pojetí akčních scén. Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů. Není tak divu, že film vyžaduje neustálou diváckou pozornost a zdaleka nejlépe zafunguje až na opakované zhlédnutí, kdy si lze naplno užít všechny přítomné roviny a detaily. Zároveň však v Tenetu chybí detailní popis mechanismů fikčního světa. Nolan překvapivě nechává diváky tápat a podstatu takzvané "inverzní entropie" zanechává otevřenou. Naopak si ze zdlouhavých vysvětlovaček à la Počátek otevřeně utahuje a některá vědecká vysvětlení jen letmo zmíní, aniž by na nich vystavěl pevný a neochvějný základ.
Tenet je tak především sofistikovanou atrakcí, která místy pošilhává po starosvětské atmosféře bondovek – motiv znovu nastolené studené války, postava ruského obchodníka se zbraněmi, apod. Zároveň je ale překvapivě syrový a akční scény, byť jsou hrátky s časem velmi efektní, působí poměrně naturalistickým dojmem, takže svou intenzitou dovedou doslova rozvibrovat vnitřnosti. Tenet navíc není špionážním filmem, kde hrdinové jednají diskrétně a v rukavičkách, jejich počínání je naopak hlasité a poměrně teatrální. Rozměr filmu s explodujícím Boeingem, teroristickým útokem v ukrajinské opeře či „časovou bitvou“ v troskách pouštního města je zkrátka neuvěřitelný. Uvítal bych větší emotivní náboj a životnějšího hrdinu, který není pouhým „protagonistou“, ale jinak velká spokojenost.
Tenet
režie Christopher Nolan
web
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julie Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.
Jaroslav Kejzlar 01.10.2022
Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.
Andrea Kubová 29.09.2022
Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.
Štěpán Nezbeda 17.09.2022
Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.
Ondřej Oharek 04.06.2022
Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...