Články / Offtopic / / Movie/dox

Nolanova časová smršť (Tenet)

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 27.08.2020

Nejspíš to už řadu let skloňuje skoro každý, ale stejně; jen málokdo dokáže tak mistrně propojovat paralelní děje, pracovat s velmi intenzivním fyzickým prožitkem a neúprosně bičovat tempo, aniž by v závěrečném dějství spadl řemen. Christopher Nolan sice začínal jako režisér nezávislých a komorních filmů, aktuálně je však veden jako jeden z největších „megalomanů“ Hollywoodu. Tenet je toho zjevným důkazem.

Akční sci-fi, ve kterém hlavní hrdina (John David Washinghton) bojuje o záchranu světa na pozadí zcela nového druhu studené války, je i přes obrovský rozpočet dílem naprosté tvůrčí svobody. Stejně tak i neochvějné víry ve svébytnou uměleckou vizi, již padesátiletý režisér cizeluje počínaje filmem Memento (2000), v důraz na architekturu vyprávění (nelineární tok příběhu, filigránské ohýbání tradičních časových a prostorových vztahů, apod.). Tenet má co do struktury vyprávění sice nejblíž k Počátku, nicméně všechny narativní finesy doplňuje o agresivní zvukovou dramaturgii a frenetický temporytmus - obojí srovnatelné snad jen s válečným dramatem Dunkirk. Pochopitelně nejdiskutovanější je zcela netradiční pojetí akčních scén. Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů. Není tak divu, že film vyžaduje neustálou diváckou pozornost a zdaleka nejlépe zafunguje až na opakované zhlédnutí, kdy si lze naplno užít všechny přítomné roviny a detaily. Zároveň však v Tenetu chybí detailní popis mechanismů fikčního světa. Nolan překvapivě nechává diváky tápat a podstatu takzvané "inverzní entropie" zanechává otevřenou. Naopak si ze zdlouhavých vysvětlovaček à la Počátek otevřeně utahuje a některá vědecká vysvětlení jen letmo zmíní, aniž by na nich vystavěl pevný a neochvějný základ.

Tenet je tak především sofistikovanou atrakcí, která místy pošilhává po starosvětské atmosféře bondovek – motiv znovu nastolené studené války, postava ruského obchodníka se zbraněmi, apod. Zároveň je ale překvapivě syrový a akční scény, byť jsou hrátky s časem velmi efektní, působí poměrně naturalistickým dojmem, takže svou intenzitou dovedou doslova rozvibrovat vnitřnosti. Tenet navíc není špionážním filmem, kde hrdinové jednají diskrétně a v rukavičkách, jejich počínání je naopak hlasité a poměrně teatrální. Rozměr filmu s explodujícím Boeingem, teroristickým útokem v ukrajinské opeře či „časovou bitvou“ v troskách pouštního města je zkrátka neuvěřitelný. Uvítal bych větší emotivní náboj a životnějšího hrdinu, který není pouhým „protagonistou“, ale jinak velká spokojenost.

Info

Tenet
režie Christopher Nolan
web

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sám a nevědět nic (Karaoke Blues)

Tomáš Jančík 05.01.2024

Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.

Ladies and gentlemen, Beyoncé (Renaissance: A Film by Beyoncé)

Klára Řepková 05.12.2023

K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.

Krvavý epos (Zabijáci rozkvetlého měsíce)

Tomáš Jančík 30.11.2023

Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.

Buď já, nebo ona! (Přišla v noci)

Tomáš Jančík 09.11.2023

Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.

Tři hodiny v Taylorlandu (The Eras Tour)

Klára Řepková 20.10.2023

Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?

Ponurost lidského bytí (Asteroid City)

Andrea Kubová 12.10.2023

Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.

I panenky mají své dny (Barbie)

Tomáš Jančík 22.08.2023

Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julia Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace