Články / Recenze

Nový řád Gurun Gurun

Nový řád Gurun Gurun

Jakub Koumar | Články / Recenze | 22.06.2015

OHODNOŤTE DESKU

Experimentální hudba, podobně jako ta soudobá, v minulosti takřka podlehla vlastnímu sebeklamu spektakulárnosti. Často komplikované koncepce byly průlomové a inovativní, ale i náročné a odtažité. Díky nástupu minimalistů a křížení moderní kompozice a experimentální hudby s tou konvenční se v ní znásobilo něco, co postupy ukryly za několikrát abstrahované alegorie. Citlivost. Jedním z příkladů téhle cesty jsou i Gurun Gurun.

Ne zcela běžná symbióza improvizačního experimentu a srdečnosti vytváří dobře srozumitelné a celistvé písňové skladby. Ty mají libozvučný půvab a japonština, s níž je tahle parta spjatá, se kolébá na vlnách rozvířeného dream popu s deformovanou japonskou melodií. Jednotlivé tóny zpěvu jsou provázány tak tenkými vazbami, že jen čekáte, kdy se rozpojí, a segmenty se od sebe začnou pomalu a nenávratně vzdalovat. Gurun Gurun ale našli ideální rovnováhu, pnutí, kdy vše působí příkladně, a zároveň chaoticky. Dalo by se říct, že Kon B je v zásadě pokračováním minulé desky?

Nedá se ani tak mluvit o posunu, jako spíš o pilování, zdokonalování a domýšlení. Místo floexovského libozvuku nastupuje více ostrých zvuků a rozklížení je znatelnější. Veškeré zvukové hry jsou na první pohled roztěkané a nestálé, ale zvuky na sebe jen nedotírají, jsou jako důmyslná struktura, do níž se propadáte. Neprodyšně vás obklopuje a vytváří nepropustný obal orosený melancholií, uvnitř vzniká fantaskní a snový svět plný pozoruhodných výjevů. Tepající elektroniky, neustálého cinkotu, dřímavých smyčců, minimalistické kytary, hald glitche a další květeny. Fascinující není paleta zvuků, ale komplexnost, atmosféra a nálada jednotlivých skladeb. Ty jsou přes neustálé akustické změti citlivými a křehkými písněmi a dokáží pohladit tak, že i existencialisté spásně vzhlíží do blankytné oblohy.

Kon B je pohlcujícím dobrodružstvím. Od napjaté atmosféry sklouzává k harmonizovanému světu s pevným vnitřním řádem a vzápětí neoimpresionisticky rozněžňuje skutečnost. Působí jako zjevení, jako by chtělo zbořit všechny přístupy, teorie i názory, a přitom nenabízelo nic víc než čirou skutečnost. Gurun Gurun jsou důkazem toho, že hudba se ve své podstatě nedá roztřídit do škatulí a termínů. Nikdy to nešlo a nikdy to nepůjde.

Info

Gurun Gurun – Kon B (Home Normal, 2015)
www.homenormal.bandcamp.com/album/kon-b

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Silné texty a melodický chaos (Labasheeda)

Markéta Kovaříková 21.12.2023

Stejně jako láska, která je ústředním motivem některých písní, může i album působit chaoticky, občas depresivně, dokáže vyvolat smutek, ale zároveň zalít pocitem štěstí.

Velký žal malé duše (S večerem přichází tíseň)

Barbora Klempířová 19.12.2023

Nizozemská autorka Marieke Lucas Rijneveld získala v roce 2020 Mezinárodní Man Bookerovu cenu za své z části autobiografické dílo S večerem přichází tíseň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace