Články / Seriály

Vstupní prohlídka: Petr Mazoch

Vstupní prohlídka: Petr Mazoch

redakce | Články / Seriály | 23.03.2023

Festival Spectaculare slaví deset let deseti vybranými koncerty po celé Praze a jeho součástí bude letos i Piano Day, celosvětová událost oslavující hru na klavír. Mezi vystupujícími bude německý skladatel Carlos Cipa, Irena a Vojtěch Havlovi nebo dramaturg a hudebník Petr Mazoch. Ten stojí i za sérií komorních koncertů Piano Potrvá.

Co tě inspirovalo k hudebnímu stylu, který hraješ?
K tomu vedla docela dlouhá cesta, ale vzpomínám si, že zlom nastal ve chvíli, kdy mi můj kamarád Matouš pustil KEXP koncert Nilse Frahma. Tam přišla zásadní změna v tom, jak jsem začal vnímat piano. Poměrně krátkou dobu potom vydal Peter Broderick album Partners. Dost jsem se tehdy ponořil do jeho tvorby, která je neuvěřitelně rozmanitá a organická. Doteď je to pro mě umělec, u kterýho se těším na každý nový release. V poslední době se moje tvorba proměňuje pod vlivem lidí, kteří jsou spíš žánrově nezařazení. Kdybych to ale musel nějak definovat, tak je to často spojení folku a ambientu, např. Alaskan Tapes, David Allred nebo Ann Annie.

Čím se bavíš/živíš vedle hudby?
Radost mi dělá hudební dramaturgie. Už dlouho se taky živím grafickým designem, kde vidím největší smysl při tvorbě hudebních vizuálů, v poslední době pro Tomáše Hrubiše, připravovanou desku Macronoise, která brzy vyjde na labelu Xion, nebo pro Piano Day Prague. Jinak třeba rád chodím s přáteli do přírody.

Co je nejhoršího na hraní v kapele/hraní bez kapely?
Hraní v kapele si pamatuju jen z doby, kdy mi bylo patnáct, takže s tím moc zkušenosti nemám, protože nám to tehdy moc dlouho nevydrželo. Jen si vzpomínám, že bylo obecně náročný se na něčem domluvit. Na hraní bez kapely je občas těžký to, že je v tom člověk sám, ale spíš bych našel víc pozitiv, jako například obrovská svoboda.

Co bezpečně rozhodí tvoji pozornost?
Otázka do 21. století… A pro mě v poslední době trošku bolavý téma. Myslím, že pro nás všechny je dnes těžký udržet pozornost hlavně kvůli neustálýmu přístupu k informacím. Z mé strany jsou to určitě sociální sítě, který jsou zdrojem rozptylování. Já jsem jeden z těch lidí, kteří mají k technice dost odmítavej vztah, a zároveň se těmahle věcma nechám lehce ovládnout. Takže člověk tu pozornost musí trénovat.

Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
No pokud tam vůbec něco je, tak je to hezkej bonus.


Za co utrácíš peníze/čas, co se týče hudby?
Snažím se primárně příliš se neobklopovat gearem, vždycky rád pracuju s tím, co mám kolem sebe, ale v poslední době nějaký investice byly. U nástrojů mám rád, když jsou z druhé ruky a je v nich cítit nějaký příběh. Třeba před rokem jsem zainvestoval do syntezátoru Moog, krásné parlor kytary Furch, která se mnou bude celej život, a těším se na to, jak se její zvuk bude lety proměňovat. Potom harmonium, pásový magnetofon Akai. Některý tyhle věci vyžadují servis a ladění, což taky stojí.

Jak bys charakterizoval/a současný svět ve třech větách?
Asi můžu charakterizovat jen tu malou část, ve které žiju, a ta má taky mnoho podob. Záleží na tom, čemu člověk věnuje pozornost a co rozvíjí, takovej pak ten svět pro něj je. Já si přeju, aby se mi tohle dařilo víc - žít víc nezávisle na tom, co se děje kolem, a mít vždy sílu jít svojí cestou.

Info

Petr Mazoch
Fb interpreta

živě:
Spectaculare: Piano Day Prague 2023
29. 3. 2023 19:00
Klementinum, Praha
fb event

foto © Adriána Vančová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Prismatic (Tomáš Hrubiš & Martin Čech)

redakce 26.07.2024

Z původního konceptu, kdy bubeník jako host doprovázel autora skladeb, se postupně vyvíjí i jejich vzájemná kooperace. Z čeho vyrůstají, kam se dívají?

Top 5: Colours of Ostrava 2024

redakce 22.07.2024

Čtyři dny života v ikonické industriální čtvrti Dolních Vítkovic. Spousta objevů, objetí, slov a hudby.

Kam na rajz se Zdeňkem Neusarem (Beseda)

redakce 22.07.2024

„Beseda je láska na celý život, sám jsem v ní po uši už od roku 1999,“ říká Zdeněk Neusar a přidává pár dalších akcí a míst.

Pořadatelská: Barbora Mrázová (Povaleč)

redakce 17.07.2024

Oslovili jsme grafičku a produkční Barboru Mrázovou, aby nám prozradila organižační tajemství a dala pár tipů, co ještě navštívit.

10+1 = Lang Biank

redakce 11.07.2024

„Ve výběru jsem zmapoval svou cestu hudebním světem, od rockových kapel až po současnou fascinaci elektronikou, jazzem a hudbou z Brazílie,“ dodává k selekci níže.

Pořadatelská: Tomáš Suchánek (Bukolika)

redakce 08.07.2024

Zakladatel komunitního festivalu zve na nejprogresivnější a nejneobjevenější místní i zahraniční hudebníky na poli klubové a elektronické hudby.

Pořadatelská: Tomáš Bálint (Fraj)

redakce 05.07.2024

Manon meurt v Novej Cvernovke - s ich platňou v ruke som pod pódiom opäť zažíval pocit, ktorý mi hudba spôsobuje už len zriedkavo – absolútne zimomriavky.

Pořadatelská: Štěpán Bolf (Creepy Teepee)

redakce 01.07.2024

Velkoryse komentuje austinský festival SXSW, pražské koncerty a místa a sdílí pár tipů, kam na jídlo a pro desky. Rozhovor.

10 + 1 = Ian Davis

redakce 17.06.2024

Davisova tvorba je ovlivněna folklórem, kontrapunktem, kanonickými postupy a náhodou, jak se budete moci brzy přesvědčit na premiéře ambientní opery Ephemeral Pulse, k níž napsal hudbu. Exkluzivně na Ostravských dnech.

Kam na rajz se Simonou Kumpanovou (Boskovice)

redakce 16.06.2024

Píáristka festivalu nám řekla, kam jinam se za lidmi a místy podívat, kde ztratit pojem o čase a jen tak být.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace