Články / Seriály

Vstupní prohlídka: Vassilena Serafimova

Vstupní prohlídka: Vassilena Serafimova

redakce | Články / Seriály | 19.03.2023

Jednou z premiér letošního festivalu Spectaculare bude vystoupení francouzské producentky Chloé s bulharskou multiinstrumentalistkou Vassilenou Serafimovou, z jejichž spolupráce vzešlo dlouholeté umělecké i lidské přátelství. Vassilena Serafimova se proslavila mimojiné hrou na marimbu a získala za ni i řadu ocenění. Seznamte se!

Co tě inspirovalo k hudebnímu stylu, který hraješ?
Většinou je to setkání s novým umělcem a zajímavým člověkem. Seznámení s někým nebo objevení nového uměleckého vesmíru. Nové projekty neplánuji, vede mě k nim přirozený tok okolností. Jsem docela pracovitá, takže neustále dělám na svém hudebním rozvoji, učím se nový repertoár, pracuji na technice, poslouchám novou hudbu. To mi pomáhá hrát hudbu, kterou dnes hraji, od klasické a současné přes improvizovanou, komponovanou nebo elektroakustickou.


Čím se bavíš/živíš vedle hudby?
Mám roční dítě, takže nemám moc času na nic kromě hudby. Ráda jezdím na kole, chodím na výlety, jsem v přírodě, chodím s přáteli na skleničku, na výstavy a do kina, čtu... Normální věci jako každý z nás, ale často na to všechno nemám čas!

Co je nejhoršího na hraní bez kapely?
Na hraní s kapelou třeba to, že si zamluvím stejný termín pro dvě různé kapely, v různých zemích. Nejhorší věc bez kapely je, že na pódiu není nikdo, kdo by tvou chybu vykrýval.

Co bezpečně rozhodí tvoji pozornost?
Téměř nic. Nedávno jsem poslouchala rozhovor se ženou, která dělá open air koncerty zavěšená ve třiceti metrech bez jištění. To znamená, že když spadne, spadne ze třiceti metrů... Vysvětlovala, že se musíte neustále soustředit na to, co právě děláte, ale také si musíte uvědomovat každý zvuk, každou energii kolem, protože pokud to neuděláte, každý náhodný zvuk vás může vyvést z koncentrace. A chyba může přijít snadno.

Často jsem si myslela, že v hudbě se máme soustředit jen na hudbu - na svůj nástroj, na skladbu, kterou hrajete, na frázi, kterou vedete... Ale pokud tak činíte a někdo se náhle rozhodne vyjít ze sálu a dveře udělají hluk, snadno se vám může stát, že budete mít v paměti bílé místo, že budete náhle mimo to, co hrajete. Takže já se snažím hodně experimentovat s dvojím soustředěním.

Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
Vegetariánské, vyrobené s láskou a lokální. Káva, perlivá voda, čerstvě připravený ovocný džus.

Za co utrácíš peníze/čas, co se týče hudby?
Můj čas, co se týče hudby, to je učení se a budování nových projektů. Hraji téměř vždy zpaměti, takže pokud dělám koncerty klasické nebo soudobé, psané hudby, chci umět vše dokonale nazpaměť. To vyžaduje čas. Také ráda zkouším nové spolupráce. To znamená, že trávím spoustu času vymýšlením konceptů, experimentováním a zkoušením nových věcí. Ohledně peněz, to opravdu nevím. Možná nákup partitur nebo nových nástrojů? Nebo stage design.

Jak bys charakterizovala současný svět ve třech větách?
Svět, kde válka nutí lidi dělat nelidské činy.
Svět, kde lidé nepřemýšlejí a nepracují na tom, aby se naše planeta stala lepším místem pro život našich dětí.
Svět, kde hudba, umění a duchovno mohou nadále vzdělávat, spojovat a vychovávat lidi k tomu, aby se stali lepšími.

Info

Vassilena Serafimova
web hudebnice

živě: Sequenza Live: Chloé & Vassilena Serafimova + Michal Rataj & Oskar Török
27. 3. 2023 19:30
Palác Akropolis, Praha
Fb událost

foto © Pauline Lévêque

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Prismatic (Tomáš Hrubiš & Martin Čech)

redakce 26.07.2024

Z původního konceptu, kdy bubeník jako host doprovázel autora skladeb, se postupně vyvíjí i jejich vzájemná kooperace. Z čeho vyrůstají, kam se dívají?

Top 5: Colours of Ostrava 2024

redakce 22.07.2024

Čtyři dny života v ikonické industriální čtvrti Dolních Vítkovic. Spousta objevů, objetí, slov a hudby.

Kam na rajz se Zdeňkem Neusarem (Beseda)

redakce 22.07.2024

„Beseda je láska na celý život, sám jsem v ní po uši už od roku 1999,“ říká Zdeněk Neusar a přidává pár dalších akcí a míst.

Pořadatelská: Barbora Mrázová (Povaleč)

redakce 17.07.2024

Oslovili jsme grafičku a produkční Barboru Mrázovou, aby nám prozradila organižační tajemství a dala pár tipů, co ještě navštívit.

10+1 = Lang Biank

redakce 11.07.2024

„Ve výběru jsem zmapoval svou cestu hudebním světem, od rockových kapel až po současnou fascinaci elektronikou, jazzem a hudbou z Brazílie,“ dodává k selekci níže.

Pořadatelská: Tomáš Suchánek (Bukolika)

redakce 08.07.2024

Zakladatel komunitního festivalu zve na nejprogresivnější a nejneobjevenější místní i zahraniční hudebníky na poli klubové a elektronické hudby.

Pořadatelská: Tomáš Bálint (Fraj)

redakce 05.07.2024

Manon meurt v Novej Cvernovke - s ich platňou v ruke som pod pódiom opäť zažíval pocit, ktorý mi hudba spôsobuje už len zriedkavo – absolútne zimomriavky.

Pořadatelská: Štěpán Bolf (Creepy Teepee)

redakce 01.07.2024

Velkoryse komentuje austinský festival SXSW, pražské koncerty a místa a sdílí pár tipů, kam na jídlo a pro desky. Rozhovor.

10 + 1 = Ian Davis

redakce 17.06.2024

Davisova tvorba je ovlivněna folklórem, kontrapunktem, kanonickými postupy a náhodou, jak se budete moci brzy přesvědčit na premiéře ambientní opery Ephemeral Pulse, k níž napsal hudbu. Exkluzivně na Ostravských dnech.

Kam na rajz se Simonou Kumpanovou (Boskovice)

redakce 16.06.2024

Píáristka festivalu nám řekla, kam jinam se za lidmi a místy podívat, kde ztratit pojem o čase a jen tak být.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace