David Loch | Články / Reporty | 18.12.2013
Dvě čáry na zdi a je to obraz. Nebo dvě čáry jakože druhý ročník festivalu experimentální hudby Kontra2punkt pod hlavičkou bratří v triku z čtrnáctideníku A2? Nedělní osazenstvo HooDoo baru už ví, jak se rozkládá melodie na fragmenty a vážnost mění v kostky z písku.
Stavět hlukovou zeď začala nejdřív ostravská trojice At Bona Fide. Kutilové, kterým ke štěstí stačí kytara, basa a bicí osekané na to nejnutnější. Ačkoli by se tady chtělo volat po příměru k shoegazeovým veličinám, blíž mají k Ty Segallovi. Majákem rytmus bicích, jinak hurikán Katrina. Jako by ovšem publikum čekalo na něco jiného, u předposlední skladby nikdo nezatleskal. Nejlepší představení večera.
Následující performance se daly zjednodušeně charakterizovat jako vystoupení propadnuvších z hudebky či naoko hozené neuchopitelnosti. Francouzské duo Ilill působilo jako při vaření dortu pro císaře pána. Vokálně leckde nepřiměřené, přesto byla na strukturách skladeb znatelná snaha o stavbu ve stylu Cocteau Twins. Tu postrádal švýcarský Joke Lanz. Vševypovídající scéna z jeho vystoupení: Soustředěné publikum, které je soustředěné snad jen proto, aby vysosalo, co chce básník říci. Temnotu celého prostoru prozařují zelená a červená světla. Skladba končí. Do ticha se náhle ozývá dívčí „ano“, které však patří příchozímu hovoru. Dosud vážné publikum se rozesměje a v tom jako by někdo strhl oponu. Zbytek vystoupení už Lanz jen glosoval sám sebe.
Rumpeln z Mnichova sebou zas plácal o zem jako ryba na suchu, rozdíl mezi ním a Lanzem byl ale ve vědomé parodičnosti. Propojení hudby s videoprojekcí bylo náhlé a budilo pocit neklidu, možná i z nepředvídatelnosti Rumpelnových pohybů, kdy prostor před podiem mu byl malý a téměř kopal do obvodů první řady. Přestože si odbyl jen patnáct minut, energie byla cítit ještě na Urbanfailure. Ten se ke slovu dostal hluboko v noci, což se podepsalo na počtu vědomě přítomných. Možná kdyby byl na programu jeho tanečnější set o dvě hodiny dříve, sklidil větší ohlas.
Pro mě z festivalu bohužel nic nevyplynulo, možná zklamání. Necítím se obohacen o nový světonázor, ani o krůček víc nakloněn tvorbě následovníků musique concrète či Johna Cage. Ano, má smysl ukazovat i tuhle tvář hudby. Jen bych příště uvítal méně ledabylou produkci, aby festival oslovil více než jen hrstku statečných.
KontrA2punkt - Festival postžánrové experimentální hudby
15. 12. 2013, HooDoo, Praha
http://kontra2punkt.klangundkrach.net
foto © Jiří Volejník
Marek Hadrbolec 25.04.2024
Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.
Michaela Šedinová 23.04.2024
Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.
Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024
Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.
Alžběta Sadílková 21.04.2024
My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.