Články / Reporty

Kultur Shock ve městě, špunty do uší zn. nutné

Kultur Shock ve městě, špunty do uší zn. nutné

Anna Mašátová | Články / Reporty | 26.05.2013

Vběhnete s vyplazeným jazykem do klubu a zjistíte, že se za á začíná později, za bé davy fanoušků, které jste vzhledem ke kultovnosti Kultur Shock očekávali, se nekonají.

V předsálí se poflakuje pes velikosti telete v triku, pár lidí se rozvaluje na sedačkách, prozatímní stánek s merchandise přetéká netradiční nabídkou okovaných náramků, nejrůznějších druhů dámských kalhotek, cigaretových papírků a kdovíčeho ještě. S napětím otevřete dveře do sálu a tam – prázdno. Živo jak na hřbitově, člověk by zaplakal. Vypadá to, že jediný šok, který prodělá americká úderka, bude, až uvidí tři lidi pod pódiem. Z toho dva fotografy.

Projekt Bitumen Beat, který se toho večera zhostil úlohy předskokana, se zrodil z romské královéhradecké kapely Terne Čhave. I česká pětka hodila na volnou plochu před pódiem nevěřící pohled a suše konstatovala „tak můžem“. Housle, kytara, basa, bicí a nový samplérista. Projev sice bezstarostný až diskotékový, texty ale řeší mnohem závažnější téma člověka v dnešní zrychlené digitální době. Alternativní lo-fi gypsy funky band, který nenudil, až na věčné prokletí všech muzikantů – zvuk. Nebo snad zvukař? Těžko říct, zkrátka spiknutí blíže nezjištěných jevů v odposlechu, které otravovalo až do konce večera i přes vehementní upozorňování vystupujících. Pomalu se přicourávali další opozdilci, začalo se tančit, několikametrová propast mezi kapelou a publikem se maličko zaplňovala a vy jste doufali, že se mezinárodní ostuda ten večer neuskuteční. Zvukovka Kultur Shock prostřelila ušní bubínky se vší silou. Po zapojení dalších nástrojů se začalo snad i oddělovat maso od kostí, poprvé v životě jsem litovala absence špuntů v uších.

Když hráli KS v Čechách naposledy, ještě chyběla nejmladší členka, arizonská houslistka Paris Hurley. Tentokrát dorazili v plné sestavě – rodák ze Sarajeva, zpěvák a perkusák Srdan Gino Jevdevic, bulharský kytarista Val Kiossovski, bubeník Chris Stromquist, basák Guy M. Davis a saxofonistka Amy Denio. Vokály v několika jazycích, exceluje především dámská část party, a pokud se bandě zrovna nekroutí nástroje v ruce, zběsile řádí na pódiu. Ouha, pozor na hlavu, strop je v Rock Café proklatě nízko. Čtrnáctá show v řadě a stovky ujetých kilometrů se podepsaly na Srdanově zdraví, takže si co chvíli stříká do krku záchranné lektvary. V turbanu připomíná džina z pohádek, ale potkat v noci na ulici by ho člověk asi nechtěl ani přes srdečné úsměvy a vtípky. Existuje žánr metal-punk-world music-massacre? Ne? To je zvláštní, Kultur Shock jsou totiž jeho zástupci. Gogol Bordello jsou proti tomu valčíček k čaji o páté.

Loňské léto vydali EP Tales of Grandpa Guru, vol.1, Rock Café ale spíš nadskakovalo v rytmu skladeb ze starších alb Integration, Live in Europe a Ministry of Kultur. Řev, který vyvolalo Tutti Frutti, High-Low, Stop the Disco či Sarajevo, hraničil se šílenstvím. Kde se najednou vzalo tolik fanoušků, netuším, ale kapela vypadala spokojeně, hrála dlouho, přidávala bez většího přemlouvání, navíc vyhlásila pokoncertní pijatiku, neboť se v Praze zdrží dva dny.

Jak to zvládají jejich tělesné schránky v takovém kalupu už sedmnáct let, je stěží pochopitelné. V Čechách zahráli asi po sedmi letech, pokud interval zachovají, možná mi přestane do příštího koncertu hučet v uších. Ale neberte mě vážně a doražte klidně dřív. Imigrantský ječák a hutné kytary je zdejší zkostnatělé zatuchlosti třeba podávat pravidelně.

Info

Kultur Shock (usa)
19. 5. 2013, Rock Café, Praha

Foto Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Všechno ještě není ztracené (Colours of Ostrava 2024)

Filip Peloušek 25.07.2024

Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.

Nič nie je zdarma (Melt Festival 2024)

Ema Klubisová 24.07.2024

Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.

Propíjení barev (Colours 2024): Finále po finále

Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024

Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...

Propíjení barev (Colours 2024): Pestré harmonie, temné promluvy

Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024

Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.

Propíjení barev (Colours 2024): Živelnosť v plnom prúde

Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024

Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.

Propíjení barev (Colours 2024): Dozvuky

Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024

Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.

Hořet bezpečně (Creepy Teepee 2024)

Timon Láska 17.07.2024

Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.

Pohoda (2024) počasí navzdory

Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024

Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.

Asijský koktejl v Sudetech (Eastern Tunes 2024)

Václav Valtr 16.07.2024

Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.

Transforma 2024: Přijít k sobě

Aneta Martínková 15.07.2024

Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace