Články / Reporty

Patrick Swayze a jazz na Sedmičce (The Kandinsky Effect)

Patrick Swayze a jazz na Sedmičce (The Kandinsky Effect)

keša | Články / Reporty | 14.04.2015

Druhý večer festivalu Mladí ladí jazz probíhá tentokrát v La Fabrice. Večer otevírají The Breakrolls. Pražská kapela, která si dle slov zpěvačky myslí, že je na jazz moc tvrdá, asi nemá páru, komu předskakuje. Lehce junglové bicí, které téměř neměnně prostupují celým setem, nestačí k tomu, aby šlo o nu-jazz. Solidní, byť popový zpěv frontmanky, sloka, refrén, kytarové sólo, refrén, pevná struktura chycená povětšinou do čtyř akordů si s jazzem moc netyká, ba ani s ním nekoketuje. Dovedu si představit nejeden originálnější projekt, který by ladil s festivalem víc a zasloužil si pozornost posluchačů.

The Kandinsky Effect naopak podtrhují to, o čem festival je. Od první chvíle je jasno, že na pódiu vystupuje trio, které má zmáklé nástroje a umí je stavět nad rámec běžného užití. Pokud byl kdysi post-rock definován jako nové, nerockové užití rockových nástrojů, Kandinsky Effect dovedou z jazzové sestavy vyloudit zvuky, které byste v klasickém triu těžko hledali. Přes bohatý pedalboard s kytarovými efekty proplouvá saxofonista od klidnějších ambientních ploch až k noisu a nebojí se tam přitlačit, parník troubí, až červená. Ságem kývá v psychedelickém tanci nahoru a dolů. Basák s kšticí vypůjčenou od Patricka Swayzeho hraje chvíli dole, až na hraně dubstepu, jindy přes všechny struny řeže na basu jak na kytaru, a přitom si v klidu ještě stíhá Swayzeho nahodit a prohrábnout. Bubeník neskutečně valí, až ho to zvedá ze stoličky, v drum’n’bassových partiích stěží stíhám rychlé pohyby paliček. Už jste někdy viděli hrát bicmena se třemi paličkami a dávalo to smysl? Jindy zase zklidní a hraje úsporně, v písni Petit Loup otevírá skladbu hiphopovým rytmem a v sále se začnou kývat hlavy.

Téměř hodinový set drží posluchače v permanentním úsměvu a při kroucení hlavou nad tím, co se na pódiu děje. Masakr. Na rozdíl od studiových nahrávek jsou skladby živelnější, zahuštěnější, nechybí improvizace a experimentování se zvukem. Kapela přehrává dvě třetiny poslední perfektní desky Somnambulist a doplňuje ji nejsilnějšími songy z předešlé Synesthesia, podanými v novém hávu, dle současné kondice kapely, která už je na hony vzdálena čistému zvuku debutového alba. Kandinsky Effect dokazují, že to, co je v nahrávkách schováno pod pokličkou, vyjde na pódiu třikrát tučněji a rozhodně se nerozplyne jako pára nad hrncem. Klidně bych si je dovedl představit i na Sedmičce.

Program večera ukončuje pokapela Bitosti, která by si jistě zasloužila více pozornosti posluchačů před setem headlinerů. Instrumentální kvartet připomínající jak hudbou, tak sestavou nejslavnější období Erika Truffaze z období desky Bending New Corners už nemá takový obdiv publika, sál se vyprazdňuje a energie vyprchává, škoda. Druhý přešlap organizátorů, nebo měli The Kandinsky Effect napilno a po koncertě museli spát? Na baru to tak nevypadalo.

Info

Mladí Ladí Jazz:
The Kandinsky Effect (us/fr)
11. 4. 2015, La Fabrika, Praha
foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace