Články / Offtopic / / Movie/dox

Síla druhých plánů (Mirai, dívka z budoucnosti)

Síla druhých plánů (Mirai, dívka z budoucnosti)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.04.2019

Hranice mezi dobrem a zlem je tenká. Anime Mirai, dívka z budoucnosti experimentuje s žánrem rodinného filmu a snaží se popisovat svět bez zjednodušení. Nedělá to ale důsledně. Možnost přiblížit složité problémy divákům různých věkových kategorií tak snímek využívá jen částečně.

Idylický začátek filmu jako by odkazoval na Miyazakiho nekonfliktní klasiky, jakými jsou Můj soused Totoro nebo Doručovací služba čarodějky Kiki. Čtyřletý Kun netrpělivě vyhlíží rodiče, kteří se z nemocnice vrací s jeho novorozenou sestrou Mirai, jenže radostné očekávání brzy rozmetá sourozenecká žárlivost. Pět filmových kapitol pak tepe stejným rytmem. Kun se dostane do situace, ve které nelibě nese nepozornost ze strany rodičů a před negativní emocí prchá do snové reality. V té prožívá dobrodružství se členy své rodiny v různých obdobích jejich života: matku potkává jako odbojnou holčičku, pradědečka jako šviháka v nejlepších letech. A sestra Mirai k němu promlouvá coby adolescentka. Poetika se liší v každé části, ale ve všech je nezvykle střídmá, nesnaží se vytvářet svébytný vesmír řídící se vlastními pravidly. Surreálné pasáže, které slouží jako most z reality do fantazie, pak působí jako pěst na oko, ani výrazné motivy ježibaby nebo rodinného stromu nepropojují dílčí části do plynulého celku. Atmosféra, která by dokázala pohltit, se objevuje vždy jen na okamžik.

Kun není obvyklý dětský hrdina. Chová se rozmazleně, jeho raubířství postupně vyznívá nesympaticky. Vnější projevy ovšem skrývají složitý proces hledání svého místa v rodině i sobě samém. Kun je plný pomíjivé, prudké dětské zloby, kterou adresuje svým rodičům, zároveň ke své rodině ve snových sekvencích přirozeně tíhne. Niterné prožívání chlapce se v závěrečné kapitole mění na horor. Prožitek vnitřní hrůzy vysvětluje příkrost Kunových reakcí a dává postavě hloubku, ale věrohodný popis psychologie dítěte rozmělňují scenáristicky slabší momenty. Nadhazují složité otázky, třeba volbu rodičů mezi kariérou a potomky, ale odpovědi jsou plytké a podbízivé.

Autorský kompromis mezi hloubkou a oslovením širšího publika dopomohl snímku k nominaci na Oscara a Zlatý glóbus, ubral mu ale na konzistenci poetické i dějové. Film tak má dvě roviny – první je plná zjednodušujících momentů, které dokážou popudit, druhá se naplno rozvine až s odstupem. A zatímco bude doznívat, vzpurný dětský hrdina se promění v uvěřitelnou lidskou bytost.

Info

Mirai, dívka z budoucnosti
režie: Mamoru Hosoda, 2018
web filmu
V tuzemských kinech od 11. dubna 2019.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Staříci na cestě

redakce 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

redakce 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

redakce 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

redakce 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

redakce 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

redakce 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.

Málo beatů (Beats)

redakce 11.07.2019

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.

Za hokejem do Maroka a putování krajinou bez života (MFF KV)

redakce 02.07.2019

Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.

Korzo #3: Vzpomínky a paraziti

redakce 01.07.2019

S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

redakce 30.06.2019

Jedno z velkých očekávání a dlužno dodat že naplněné – snímek Richarda Lowensteina věnovaný Michaelu Hutchencovi, jedné z největších australských rockových hvězd a frontmanovi skupiny INXS.