3DDI3 | Články / Offtopic / / Komix | 17.12.2022
To jediné na čem záleží, je… láska? Takhle nějak by se mělo odpovídat? Nebo zdraví, když už žijeme v postpandemické době? Člověk by prostě měl mít nějaký smysl života.
Dylan ho nemá. Dylan je klasický vysokoškolák, který bydlí ve společném bytě s kamarádem. Dylan je zamilovaný do své nejlepší kamarádky Kiry, s tou ale chodí jeho nejlepší kamarád. Oběma je jim ho líto a Dylan to ví. Slyší je z vedlejšího pokoje, když o tom mluví… mezi jinými polohami, které slyší. Dylan trpí depresemi. Dylan skočí ze střechy. Ale nezemře.
Braková zápletka o patetické trosce se díky hvězdné tvůrčí dvojici - scenárista Ed Brubaker a výtvarník Sean Phillips (Scene of Crime, Sleeper, Criminal, Fatale, Fade Out) - převrací v pokřivený příběh samozvaného ochránce zákona. Svazek Zabij, nebo budeš zabit je prodchnutý hutnou atmosférou podobnou filmovým klasikám jako Přání smrti nebo Mechanik. Má v sobě ale notnou dávku sebereflexe a často velmi bizarního humoru.
Chuť do života, kterou Dylan po svém pádu ze střechy pocítí, je opojná, jenže se mu začne zjevovat rohatý démon, který ho přinutí uzavřít dohodu. Nechá ho žít, aby pro něj mohl zabíjet. Zlé lidi, pouze zlé lidi, a pokud nebude spolupracovat, nechá zemřít jeho. V ukrutných bolestech. Brubaker s Phillipsem dokázali vytáhnout na světlo temnou stránku lidství, která se objevuje ve chvíli, kdy najdeme škrábanec na svém novém autě nebo vejdeme do výtahu, ve kterém se předtím vymočil opilec. Temnou stránku, která chce trestat člověka za vlastní nepohodlí. Za něco, co nám ničí život. Zabij, nebo budeš zabit ukazuje na rozdíly, pro které jsou někteří lidé ochotni ukončovat životy odlišující se od normy. Tentokrát ne od normy všeobecně přijaté, ale inspirované zvráceným hodnotovým systémem.
Narativní skoky, způsobené především tím, jestli hlavní hrdina bere nebo nebere své léky, ukazují též boj mezi pohodlnou ignorací problémů a touze něco s nimi udělat. Konec rozkročený mezi optimistickým a realistickým vyzněním ukazuje dvojakost pohledu na svět: katastrofický scénář pro jednoho může být start něčeho pěkného pro druhého. Ukáže čas.
Ed Brubaker, Sean Phillips – Zabij, nebo budeš zabit (BB/art, 2022)
web
redakce 03.11.2024
Druhý díl, v němž jsou postavami antropomorfizovaná zvířata, jejichž druh odráž osobnost a typ postavy, není jen Zootropolis pro dospělé, ale přemýšlivou detektivkou se silným sociálním přesahem.
3DDI3 29.04.2024
Afterpunk zatím působí jako představení interesantního světa, který si vyloženě říká o pokračování a možná i o mnohem více.
3DDI3 27.12.2023
Scenárista Jerry Frissen, adaptující povídky a náměty Alejandra Jodorowského, narozdíl od mistra chvátá příběhem tam, kde by Jodo zastavil a hrabal se v psychice postav.
redakce 27.12.2023
Cynická atmosféra osmdesátých a devadesátých let sálá z každé stránky, spojení vesmírů vedle sebe postavilo šílenství budoucnosti s chladnou batmanovskou logikou.
3DDI3 10.09.2023
Kreslíř Jorge Fornés ve spolupráci s Kingem nádherně vrství události předcházející atentátu, ruku v ruce s odhalováním spletitého příběhu.
3DDI3 09.09.2023
Vyprávění je tentokrát roztříštěné do více pohledů různých obyvatel, než jsme byli dosud v Parchantech zvyklí.
3DDI3 03.09.2023
Konec liDCtva je jedním z nejlepších monstrózních příběhů zahrnujících bezmála všechny hrdiny stáje DC.
3DDI3 20.08.2023
Space opera jako kritika konzumního způsobu života nebo kruté vysvětlení, že jinak ve vesmíru přežít nelze?
3DDI3 06.08.2023
Garth Ennis vykresluje konflikt ve Vietnamské socialistické republice, známý taky jako „boj proti americké nadvládě“, a ukazuje dobré a špatné vojáky z obou stran barikády.
3DDI3 01.07.2023
Sibiřské gulagy v oblasti Kolymy byly místem tvrdé práce na spojovací cestě mezi Jakutskem a Magadanem, kde si svůj trest odpykávali nejhorší nepřátelé státu.