Jakub Blaho | Články / Offtopic / / Movie/dox | 27.04.2021
Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa, známeho svojim frenetickým akčným štýlom. Pre adaptáciu knihy Paulette Jiles si Greengrass namiešal výborne fungujúce herecké duo: Tom Hanks a Helena Zengel, ktorá sa do povedomia dostala najmä vďaka snímke Narušiteľ systému.
Správy zo sveta sú zasadené do Texasu pár rokov po občianskej vojne. Aj keď je v tom čase už o víťazovi dávno rozhodnuté, situácia tam vôbec nie je ideálna. Spoločnosť je polarizovaná a americkí občania neustále riešia konflikty s domorodým obyvateľstvom. Po roztrieštenej krajine cestuje aj protagonista kapitán Kidd. Ako vyslúžilý vojnový veterán sa venuje čítaniu správ za desať centov na hlavu. Do cesty mu však pritrafí sirota Johanna, ktorej sa z dobrej vôle rozhodne nájsť nový domov.
S Johannou to však nebude mať jednoduché. Nielen že ide o nemeckú prisťahovalkyňu, ktorej kmeň Kiowa zabil rodičov a následne ju adoptoval, ale oboch ich bude navyše deliť jazyková bariéra. To je pre film orientovaný na dialógy a s malou porciou akcie nezvyčajný krok, no jedným dychom treba poznamenať, že práve interakcie kapitána Kidda a Johanny patria k tomu najlepšiemu.
Kidd je mravným majákom snímky a len ťažko by ste našli na jeho konaní nejaké vybočenie z morálnej bezúhonnosti. Aj keď má svoje temnejšie stránky, vždy z nich nakoniec vyjde ako obeť a vina je prikladaná spoločenskej situácii. Správam zo sveta predovšetkým treba pochváliť ústrednú myšlienku. Spomenutá jazyková bariéra tu nie je pre nič za nič – perfektne ilustruje a podtrhuje dôležitosť komunikácie, trpezlivosti a porozumenia v tak vyhrotenej spoločenskej situácii.
Film nie je napriek svojmu dobovému zasadeniu neaktuálny. Téma kultúrno-politického konfliktu je nadčasová, aj keď sa v jednej pasáži zbytočne uchýlil k plytkému kopnutiu do trumpovskej problematiky. Vadou na kráse je aj zbytočne prvoplánový koniec. Z nutnosti uspokojiť väčšinového diváka Netflixu, Správy zo sveta siahajú po emočnom vydieraní s cieľom jednoduchej satisfakcie.
Napriek spomenutým neduhom ide v katalógu Netflixu o nadpriemerný počin s vycibrenou audiovizuálnou stránkou, ktorý uspokojí široké spektrum divákov a tej vnímavejšej časti aj zdelí dôležité posolstvo. Len si film prosím nepúšťajte z rešpektu k tvorcom doma na laptope. Príbeh kapitána Kidda a Johanny si zaslúži aspoň rozmer televíznej obrazovky.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julie Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.
Jaroslav Kejzlar 01.10.2022
Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.
Andrea Kubová 29.09.2022
Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.
Štěpán Nezbeda 17.09.2022
Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.
Ondřej Oharek 04.06.2022
Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...