redakce | Články / Profily | 03.06.2022
Pod zkratkou EABS se skrývá nejen Evropská asociace bezpečnosti silnic, ale rovněž polská postjazzová formace z Vratislavi. Electro-Acoustic Beat Sessions se nesnaží pouze navázat na bohatou tradici domácího jazzu, ale také ji náležitě rozvíjejí. V jejich tvorbě se jazz čelně potkává se soulem, hip hopem, funkem i avantgardou, vysokou instrumentální úroveň jejich produkce neoddělitelně provází tepající groove, a pokud může někdo ze Střední Evropy konkurovat aktuálně velice úspěšné linii nového britského jazzu, jsou to právě oni.
EABS ostatně spolupracovali s mnoha důležitými jmény současné globální jazzové scény, za všechny jmenujme Bena Lamara Gaye, Jeru the Damaja nebo Tenderloniouse, jedním z jejich velkých propagátorů je také slavný DJ a hybatel britské scény Gilles Peterson (BBC Radio 6 Music nebo label Brownswood). Vratislavský kvintet vyznává teorii „rekonstrukce z dekonstrukce“, každé jejich album je nějakým způsobem koncepční, důkladná rozvaha a tematická dotaženost však nijak neubírá na energii, dynamice a tanečnosti.
EABS se dali dohromady v roce 2012, o pět let později vydali úspěšný debut Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda), na kterém vzdali hold slavnému polskému skladateli zejména filmové hudby. Ještě o řád zajímavější byla následující kolekce Slavic Spirits (2019) – suverénní sbírka plná živelné, hutné a proměnlivé hudby nabídla nemalou dávku slovanské mytologie i tajuplných rituálů a doprovázela ji výpravná muzikologická publikace. Hned o rok později následovala skvěle přijatá nahrávka Discipline of Sun Ra, na níž soubor uctil významného pionýra spirituálního jazzu a teorie afrofuturismu. EABS se nespokojují s uzavřenými koncepty jednotlivých alb, každé z těch následujících na to předchozí nějakým způsobem navazuje.
A tak po lekcích z „disciplíny Sun Ra“ polský soubor zamířil do budoucnosti i na aktuální novince 2061, vydané poslední týden v květnu. Její název upomíná na rok, kdy kolem Země znovu proletí slavná Halleyova kometa, a zároveň odkazuje k převratným myšlenkám Arthura C. Clarkea. Ve světle nedávných událostí EABS vzývají utopické vize autora Vesmírné odysey a vyhlíží dobu, kdy na naší planetě zavládne mír. Výhled směrem dopředu je příznačný – pokud můžeme někoho označit za budoucnost polského jazzu, jsou to právě EABS.
EABS
web skupiny
Živě:
Colours of Ostrava
13.–16. 7. 2022
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
web festivalu
foto © se svolením EABS
Evžen Muller 25.06.2022
Oceňovaná texaská písničkářka, jejíž album Carousel bylo časopisem Rolling Stone zařazeno mezi nejlepší country & americana, vydala letos novinku Still Life. Proč si ji nenechat ujít naživo?
redakce 05.05.2022
Trojice umělců prošla mnoha formacemi a spojuje ji vášeň pro jazz a elektroniku i unikátní vizuální estetiku, obrazová stránka je pro její vystoupení klíčová.
redakce 02.03.2022
Strhující koláž, křišťálově čisté melodie i výbuchy surového hluku. Máte rádi Sonic Youth?
redakce 23.02.2022
Jevgenij Gorbunov je významnou postavou aktuální ruské scény. Na Full Moon Stagi s projektem Inturist vystoupí ve čtyřčlenné sestavě.
redakce 22.02.2022
Společně s kapelami Black Country, New Road a Black Midi tvoří nejvýraznější trojici kapel pohrdající žánrovými škatulkami.
redakce 21.02.2022
Health představují dokonalé ztělesnění konceptu ‚ubavit se k smrti‛. Hysteričtí, umělí, prázdní a nehorázně zábavní. Na Colours of Ostrava, na Full Moon stagi.
Maria Pyatkina 20.01.2022
Průkopnici ruské indie scény následovali na začátku tisíciletí západní trendy nebo snili o tom, aby prorazili v zahraničí. Poslední desetiletí pozorujeme jiný trend...
Michal Pařízek, Karel Veselý 19.01.2022
Jsou The Doors po půl století ještě relevantní? Byl Jim Morrison skutečně někým, k němuž je záhodno vzhlížet?
Sabina Coufalová 18.01.2022
Ačkoli je v hudbě stále dodržována svoboda slova, za veřejné politické akce se nemálo umělkyň a aktivistek potýká s problémy s policií.
Maria Pyatkina 06.11.2021
Jedním z vrcholů Žižkovské noci 2021 bylo vystoupení patronky ukrajinského rapu Alyony Alyony. Skrze rozhovor s ní nahlížíme pod pokličku tamní rapové scény.