iob | Články / Reporty | 08.11.2015
Předbíhám řadu před Roxy, kde už klasicky slyším směsku cizích jazyků, ovšem ne češtinu. Přicházím se zpožděním na předkapelu a mladé francouzské duo The Noisy Freaks jsou na začátek příjemným překvapením – počítač a hravá práce s vokodérem, mašinky a baskytara dávají dohromady funky, místy glitch-hopové, místy breakové, taky zlaté disco kousky hozené do současnosti à la Daft Punk. Když vokál začne odříkávat refrén Harder Better Faster Stronger, nepřekvapí mě to a je vymalováno. Uvažuju, že by se hodili na festival, a pokud je v budoucnu na nějakém uvidím, bránit se nebudu.
Parket se zaplňuje a já při pohledu na mladý dav přemýšlím, do jaké míry se z mnohých párty stala spíše událost sociální než hudební. Což není nutně špatně, snad jde o přirozený vývoj tanečních akcí v globalizovaném světě, i když trocha zaujatosti by lidem neuškodila. Hvězda večera si dává načas. Původně slovinský Gramatik suverénně nastoupí v pro něj typických černých brýlích a charismatickým kytaristou po boku.
Po řadě let, kdy zajímavé hudební projekty v Roxy trpěly špatným zvukem a absencí basových linek, je všechno docela v pořádku. V nedávném rozhovoru ředitel klubu řekl, že se připravují technická vylepšení, tak jsem zvědav. Pominu-li už tradičně nadsazenou úroveň výšek a středů maskující částečnou absenci basů, problém je, že kytarista téměř není slyšet, ztrácí se pod elektronickou hudební smrští. Ta ale je! Pestrý set mění tracky snad po dvou minutách, glitch-hopová formulka funguje, když se rychle střídá. Výbušný mix místy zvolní, ať už příměsí hip hopu nebo tech-housu, své místo si najde electro-house a nakonec i trapoidní hrátky. Playlist míchá původní tracky nové i staré (Hit That Jive), remixy slabší (Moby nebo Justice & Simian) a skvělé (Michael Jackson) a několik předělávek aktuálních tanečních songů. Barevný geometrický počítačový vizuál běží na obou bočních stěnách a je příjemně vtahující.
Dojde i na zvukově čistý, až sterilně robotický glitch-hop. Žádná velká progrese, zato solidní párty nálož, hodil by se možná i živý dechový nástroj namísto samplů. Vděčné publikum kvituje i Denis Jasarevic aka Gramatik, který hodí do rozpáleného davu trička a je po všem.
Gramatik (slo)
4. 11. 2015, Roxy, Praha
Jakub Veselý 06.05.2024
Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.
Marek Hadrbolec 02.05.2024
Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.
Eva Karpilovská 29.04.2024
Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.
Alžběta Sadílková 28.04.2024
Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.
Filip Peloušek 28.04.2024
Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.
Marek Hadrbolec 25.04.2024
Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.
Michaela Šedinová 23.04.2024
Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.
Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024
Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.
Alžběta Sadílková 21.04.2024
My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...