Články / Reporty

Hádanky z Utrechtu – Zasvěcení

Hádanky z Utrechtu – Zasvěcení

Michal Pařízek | Články / Reporty | 09.11.2018

„Dnes ještě není čas na to, aby byla jazzová kapela se saxofonem v čele headlinerem festivalu jako například Glastonbury, ale jednou k tomu dojde. Tohle vnímání se celkem mění a lidé nebo labely, kteří přemýšlejí v konzervativních měřítcích, se budou, a dost možná velmi brzy, divit. A pak už bude třeba pozdě.“ Saxofonista Shabaka Hutchings se v koženém křesle v decentní recepci utrechtského hotelu Karel V pobaveně usmívá a rozhazuje rukama, oba ale víme, že tahle nadsázka zase tak velká být nemusí. Hutchings je jedním z kurátorů letošního programu vizionářského festivalu Le Guess Who? a právě tato akce je nejlepším důkazem toho, že to jde i jinak. Pokoušet hranice je třeba každý den, v Utrechtu o tom vědí své.

Náměstí Neude je pořád stejně příjemné a rušné, ani ve zdejším Wijncafé Lefebvre jednoduše nemohou zklamat. Sklenka červeného a flammkuchen (říkejme tomu třeba vlámská pizza, směje se obsluhující, když se pokouší vysvětlit, o co jde) pro začátek, ze zahrádky se hemžení davu pozoruje nejlépe, i když někteří cyklisté jezdí tak rychle a tak blízko, že to může snadno způsobit tiky. První ze čtyř dnů místního festivalu právě startuje, někdo se chystá do kostela Janskerk na Colina Stetsona, jiný na tuniskou zpěvačku Emel Mathlouthi, která zde vystupuje v části programu kurátorovaného Moor Mother, a do dnešního programu patří také Stephen O’Malley ze Sunn O))) s orchestrem Onceim nebo legendární freejazzový soubor Art Ensemble of Chicago. Ale po pořádku, začínám v dřevem vykládaném sále Hertz, který před několika lety komplet rozezvučil japonský solitér Keiji Haino.

Vera Sola, americká básnířka a písničkářka, přijela s bubeníkem a kontrabasistkou a přivezla melancholickou americanu s notně temnými odstíny. První chod a rovnou překvapení jako hrom a přitom by se mohlo zdát, že v tomhle žánru už nemůže nic překvapit. Vera Sola okouzlila úspornou hrou a nádherným vokálem, ale také divokými pohledy a laškovným pomrkáváním. Zadumané a někdy snad až tíživé skladby odlehčovaly promluvy mezi nimi – všechno v dokonalé rovnováze, s citem, grácií a šarmem, který by jí mohla závidět i Claudia Cardinale. Tudy tedy rozhodně ano. Debutové album Shades vychází dnes, rozhodně zkuste. Ostatně i tato situace se dočkala několika vtipů ze strany umělkyně: „Moje první deska vychází zrovna teď, a přesto už je to skoro rok, co jsem dostala email od lidí z tohohle festivalu. Proč mě sakra chtějí, ptala jsem se tehdy sama sebe, že by snad kvůli těm špatně nahraným coverům Misfits, které mám na internetu?“ Následovala pochopitelně nádherná verze Skulls. Glen Danzig se někde v rohu červená a přidává si na činku další kila. Ano.

Lydia Lunch a Big Sexy Noise rachotí možná ještě víc než dříve, rozhodně se o dost více mluví a chlapi v prvních řadách to od Lydie schytávají postupně všichni. („Říkala jsem, ať křičí holky, tak proč nedržíš hubu?“) Jihoafrická úderka BCUC se čtyřmi bubeníky řádí s hutným derivátem tradice, punkového přístupu a snad i trapu, poněkud ordinérní představení tuniské taneční senzace Ammar 808 poté mohlo zaujmout jen těžko. Na Yvese Tumora prý byla fronta jak do Berghainu, ale nikam už se moc nechtělo – zvláště když v hlavě ještě rezonoval koncert Yonatana Gata (pamatujete na Monotonix?), tedy vlastně hned dva. Nejdříve zahrál na pódiu se svými dvěma spoluhráči a poté na improvizované forbíně uprostřed publika, kam spolu s bubeníkem i basákem (sakra, byl to Chris ze Swans, nebo ne?) přivedl sbor algonkinských indiánů The Eastern Medicine Singers. To, co následovalo, se vymyká běžným představám o koncertech a hlavně veškerému možnému popisu. Že by zasvěcení? Možná ještě není pozdě.

Info

Le Guess Who? 2018
8. - 11. 11. 2018
Utrecht, Nizozemí
fb událost

foto: Erik Luyten

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace