Články / Offtopic / / Movie/dox

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

Veronika Havlová, Viktor Palák | Články / Offtopic / / Movie/dox | 11.07.2019

VERONIKA: Katalin Varga, debut Petera Stricklanda, byl po úspěšném uvedení v berlínské soutěži před deseti lety promítán i ve Varech. Divák, který si s touto vzpomínkou zašel na projekci Stricklandova nejnovějšího filmu In Fabric (Takové krásné šaty), mohl i přes podivování nad rozdílností filmů objevit v této fetišistické hororové komedii (nebo komediálním hororu) hned několik společných rysů: zálibu v sytých barvách, výrazných (a) ambivalentních ženských hrdinkách a především výraznou práci se zvukovou složkou. Strickland je ostatně i spoluautorem výborného koncertního filmu Björk: Biophilia Live. Při psaní scénáře k In Fabric mu prý pomáhalo demo Tima Ganea, který je s Cavern of Anti-Matter autorem hudby k filmu.

Příběh, jímž se jako červená nit táhnou vraždící rudé šaty, se odehrává v sedmdesátých letech ve fiktivním městečku Thames Valley on Thames. Jeho občané tvrdě pracují v několika málo podnicích, které fungují na prapodivných principech, a své zaměstnance, krom výrazných stejnokrojů, spoutávají i často absurdními pravidly. Lidé ve volném čase nakupují v jediném módním domě, chodí večeřet do jediné restaurace a tančit do jediného klubu.

V anotaci je zmiňován subžánr italských giallo filmů jako hlavní inspirační zdroj. Nejde však o poctu nebo pastiš, jež si bez znalosti žánru nemůžete užít, spíš o plnohodnotný giallo film říznutý svérázně přetavenou inspirací britským sociálním dramatem.

VIKTOR: Že giallo není inspiračním zdrojem, zmiňuje Strickland snad v každém rozhovoru - a leccos napoví už skutečnost, že Takové krásné šaty pracují s úplně jiným narativním půdorysem. Pro začátek: chybí tu vrah. Na druhou stranu nálada filmu, jíž opět výrazně napomáhá hudební složka, směrem k italským filmům ze 70. let pokyvuje. To však do značné míry platilo i pro předešlé Stricklandovy filmy, ve kterých se britský, v Maďarsku usazený režisér profiloval jako cinefilní požitkář - a taky jako tvůrce s mimořádným hudebním vkusem a přehledem.

Takové krásné šaty jsou jeho dosud nejvtipnějším filmem, který se ale nevzdává sociálního komentáře. Celý příběh obestírá hypnotická nálada, která si zároveň rozumí s přesně dávkovanými dialogy, a vše to funguje i proto, že film díky jakési staromódnosti působí zároveň nevinně.

VERONIKA: Moji lingvistickou duši potěšilo, že je ve filmu s tak silnou vizuální složkou kladený důraz i na jazyk. Prodavačky v módním domě oplétají zákazníky složitě konstruovanými souvětími jako pavučinou, opravář praček zase podrobným popisem poruchy a jejího řešení přivádí každého posluchače k orgasmu. Dvojice manažerů v bance rozebírá drobné prohřešky hlavní hrdinky, jako například příliš dlouhé setrvání na toaletě, za pomocí současného korporátního jazyka, ovšem patřičně nabobtnalého a dovedeného ad absurdum. Vůbec se zdá, že korporátní identita Stricklanda fascinuje. Ostatně všechno, co je ve světě filmu In Fabric děsivého, ať už ústřední vraždící šaty, nátlak zaměstnavatelů nebo prodavaček v módním domě, případně rande s naprosto nevyhovujícím mužem, je zobrazeno fascinovanovanýma očima. Pohled kamery jako by se shodoval s pohledem člověka, který se dívá na něco strašného, od čehož zároveň nemůže odtrhnout oči.

VIKTOR: Strickland se znovu ukazuje jako nesmírně inteligentní filmař, který zvládá jak žánrové hrátky, tak neokázale roubované poselství. Takové krásné šaty jsou chvíli oslavou nakupování a starých obchodních domů, chvíli varovným apelem před destruktivní silou konzumu. Je to zároveň velmi “taktilní film” - Strickland je spiklencem slasti, který očichává tělesné tekutiny a domýšlí, co se za nimi skrývá. Je to mnohovrstevnatý, smyslný film, u jehož sledování jsem se znovu ptal: jak je, sakra, možné, že ten film neuvedly v premiéře Benátky, kde by byl jednou z ozdob programu?

VERONIKA: Nakonec soutěžil v San Sebastianu - a nic tam nevyhrál. Ale filmy, které pro svou žánrovost a zábavnost nezapadají do klasické festivalové nabídky, zároveň kvůli své podivnosti necílí ani na většinové publikum, to mají obecně těžké. Na druhou stranu se mohou uplatnit v nejrůznějších sekcích “půlnočních filmů”, bez nichž se teď neobejde pomalu žádný festival či filmová přehlídka. Nebo by ho díky zmíněné výrazné taktilnosti mohlo uvádět pražské Uměleckoprůmyslové muzeum v rámci doprovodného programu výstavy Šílený hedvábník. Každopádně pro mě byl In Fabric tím nejzábavnějším současným filmem, který jsem na festivalu viděla.

Info

54. MFF Karlovy Vary
28. 6. - 6. 7. 2019 Karlovy Vary

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Korupcia zabíja (Colectiv)

Bibiána Hajdanyová 08.04.2021

Korupcia je zlá a to, že môže aj zabíjať, ukazuje autentická a dychberúca investigatíva v rumunskom dokumente Colectiv.

Komu slouží Služebníci?

Michaela Šedinová 03.04.2021

Režim je zobrazován jako nepřemožitelný, neváhá využít veškeré prostředky k získání kontroly. Odpůrce zničí, nebo získá.

Utečenci sú tu vítaní: kríza na oboch stranách hranice

Jakub Blaho 30.03.2021

Tomáš Rafa zdokumentoval niekoľko protiimigračných protestov po celej strednej Európe a priniesol aj zábery z provizórnych utečeneckých táborov a hraničných priechodov.

Život je kolektivní nemožnost (Climax)

Jakub Peřina 29.03.2021

Jeho zbraně byly odjakživa v síle obrazu, která díky halucinogenní kameře velmi často zafunguje podobně, jako kdyby byl divák pod vlivem nějaké psychedelické látky...

Náhoda, alebo dobre pripravený zločin? (Rytieri spravodlivosti)

Bibiána Hajdanyová 09.03.2021

Striedajú sa v nej krvavé scény s vtipnými vsuvkami a nezvyčajnými dialógmi, do bizarných okolností sú zakomponované filozofické úvahy o živote, smrti a osude.

Každý má svůj boj (Corpus Christi)

Vít Kořínek 25.02.2021

Daniel opouští varšavský pasťák a na doporučení sympatického duchovního z ústavu míří přes celou zem do zapadlé vsi pracovat v truhlářské manufaktuře.

Dá sa udržať permanentná hladina alkoholu v krvi? (Chľast)

Bibiána Hajdanyová 08.02.2021

Čoraz väčší objem alkoholu ale postupne odhaľuje citlivé a boľavé miesta štyroch priateľov. Doľahne na nich samota, nepokoj, vyhorenie a problémy v rodine.

Malý veľký film (Chicagský tribunál)

Bibiána Hajdanyová 06.11.2020

Politicky zameraná dráma Chicagský tribunál vyčnieva medzi podobne žanrovými filmami tempom, sugestívnymi hereckými výkonmi, ale aj celkovým spracovaním.

Zatancujem ti z lásky na hrobe (Leto 85)

Bibiána Hajdanyová 30.10.2020

Scenár pracuje s námetom lásky a dospievania. Formujú sa v ňom pocity šťastia a radosti ako aj samoty, bezmocnosti či depresie vedúcej až k myšlienkam na smrť.

Mladistvá smršť v rytme reggeatonu (Ema)

Bibiána Hajdanyová 16.10.2020

Aj keď je plný pohlcujúcej zmyselnosti, opojného tanca a temperamentu, základná otázka sa sústredí na to najpodstatnejšie – zložitosť ľudských vzťahov.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace