Články / Reporty

Něco na tom Fredovi je.. (Fred Again..)

Něco na tom Fredovi je.. (Fred Again..)

Kristina Kratochvilová | Články / Reporty | 20.09.2023

Dokážu si představit, že podobné přípravy na nákup lístků pravidelně probíhá u fanoušků Taylor Swift nebo Harryho Stylese. Já ji ale zažívám poprvé. Ve skupině na messengeru je nás dvanáct a všichni máme jasné instrukce a jasně rozdělené, kdo se pokouší koupit lístky ve kterém městě. V deset dopoledne se spouští předprodej na evropské turné Fred Again..

Každý máme přístupové kódy, o které jsme si dopředu zažádali, a pět minut před celou mě polévá podobná vlna nervozity jako za studentských let před důležitou zkouškou. Předprodej začíná, a zatímco já stojím sekundu po desáté ve virtuální frontě na lístky na berlínskou show na pozici 17 696, kamarád, co se snaží koupit lístky do Amsterdamu, hlásí, že je před ním 107 tisíc lidí. I přes původní beznaděj se nám překvapivě podaří sehnat vstupenky pro všechny a vyrážíme do Berlína.

Globální obsese tvorbou britského producenta, multiinstrumentalisty a skladatele Fredericka Gibsona aka Fred Again.., jako kdyby přišla přes noc. Singl Marea (we've lost dancing), který rozezněl závěr divácky i kritiky oceňovaného filmu Trojúhelník smutku, obsadil první příčky playlistů fanoušků elektronické hudby po celém světě.

Fred Again.. ale není one hit wonder. V roce 2020 se stal nejmladším vítězem v kategorii Producent roku v Brit Awards, umístil se na druhém místě britského žebříčku BBC Radio 1 Sound of 2023, letos byl nominován na Mercury Prize a jeho set na platformě Boiler Room je jedním z historicky nejsledovanějších.

Ještě půl hodiny před plánovaným začátkem není v berlínské Mercedes-Benz Aréně tak narváno, jak by člověk očekával, a dá se dojít téměř před pódium. Díky Instagramovým stories víme, že se Fred během vystoupení přemisťuje doprostřed arény před zvukaře, kde odehraje ty největší hity. Podle bílých pruhů na zemi jsme schopni odhadnout, kudy přesně by měl jít, a stavíme se pár metrů od místa, kde by se měl objevit.

Jako support vystupuje trinidadský zpěvák a raper Berwyn, který zpívá v singlu Berwyn (all that i got is you) na poslední Fredově desce Actual Life 3 (January 1 - September 9 2022). Dlouho se nevědělo, kdo bude předskakovat, ale asi moc lidí neočekávalo před ravem hudebníka s kytarou. I přes očividné nadání Berwyna je znát, že všichni v hale jsou připraveni na jiný druh zážitku a intenzivní potlesk po konci setu zní jako oslava jeho konce než nadšení ze skvělého výkonu. I když skvělý rozhodně byl.

Příchodem Freda na stage davem projede instantní vlna euforie. I přes své renomé působí hudebník jako kluk od vedle, který si absolutně užívá každý tón, který vzniká pod jeho rukama, a dav si ho užívá s ním.

Ačkoliv pravděpodobně nemůže být soused Briana Ena a potomek členů šlechtických rodů víc vzdálen běžné realitě svých vrstevníků, Fredovi se nějakým způsobem daří prostřednictvím příběhů, které ve svých písních vypráví, i způsobem, kterým komunikuje na sociálních sítích a naživo, být autentickou součastí dění okolo sebe, a tak spíš než na setu populárního umělce máte pocit, že fandíte úspěchu kamaráda.

Po dvaceti minutách se Fred Again.. v doprovodu pěti bodyguardů skutečně přesouvá z hlavní stage k připravenému pultu u zvukaře a „boiler room“ v obří aréně spouští trackem Rumble, na kterém dělal se Skrillexem a Flowdanem. Dav vře a po dalších dvaceti protančených minutách se za neutichajícího výskání a pokřiků producent přesouvá zpět. Jednotlivé singly občas propojí osobními příběhy: „Tahle písnička je pro moji čerstvě narozenou neteř, kterou nade vše miluju,” uvádí singl adore u, na kterém spolupracoval s nigerijským hudebníkem Obongjayarem, zatímco na obrazovce za ním problikávají videa čerstvě narozeného miminka prohnané modrým filtrem. Jednoduché přetažení jednotlivých videí červenou a modrou barvou vytváří ucelenou a snadno rozpoznatelnou vizuální identitu. Banální, a geniální.

Set eskaluje nejznámějšími hity Marea (we‘ve lost dancing), Bleu (better with time) a Delilah (pull me out of this), a kdyby se mohla aréna pod euforicky rozskákaným davem od základů otřásat, otřásala by se.

Večer se blíží ke konci a za doprovodu zremixované verze Angie (i've been lost) se všichni okolo navzájem chytají za ramena a z plných plic zpívají: „I‘ve been lost for a while, but I‘m really trying.“ V okolních obličejích rozpoznávám emoce a vzpomínky, které v nich repetice probouzí. Provést posluchače širokým spektrem emocí se hudebníkovi rozhodně daří.

S posledními tóny setu mi v hlavě zní věta ze zmiňovaného singlu Marea (we've lost dancing), kterou v něm pronáší The Blessed Madonna a která je o ztrátě všech věcí, které jsme před covidem brali jako samozřejmé: „What comes next will be marvellous.“ Tahle show marvellous rozhodně byla.

Info

Fred Again.. (uk)
12. 9. 2023 Mercedes-Benz Arena, Berlín

foto © Kristina Kratochvilová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jak v Motownu nezestárnout (Danny Brown)

Michal Smrčina 19.05.2024

Show je vizuálně strohá, blikačky, nic moc navíc, Brown má specifické charisma a pozornost poutá sám o sobě.

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Skrýt se v tygřím obleku (Raein)

Marek Hadrbolec 02.05.2024

Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace