Články / Reporty

Rozpačitě i sveřepě podchycené podoby ostravského metalu!!!

Rozpačitě i sveřepě podchycené podoby ostravského metalu!!!

Dantez | Články / Reporty | 05.09.2023

První zářijovou sobotu se na slezskoostravském hradě křičelo. Plakáty hulákaly METAL!!! Trojice vykřičníků vypůjčená z logotypu města akci slušela, seděla k vybrané soupisce, která si dala za úkol pokrýt široké spektrum žánru. Od loňských dvou dní bylo upuštěno a rozsah jedné poloviny dne prezentoval nabitější program, ovšem ani ten se neobešel bez problémů. Kompaktnější ladění nedokázalo nalákat vysoký počet návštěvníků, co víc, i s poloprázdným hradním areálem se festival musel prát. Zahlcovaly se stánky, místa k sezení i toalety. Plusem budiž zpřístupnění dřevěného ochozu, ze kterého šlo příjemně dohlédnout na pódium. Devízou areálu tak měla být jen a pouze hudba jištěná – snad jen s jedním zaváháním – vydařeným zvukem.

Rozehřátí v dřívějších hodinách padlo na trojici ostravských kapel. Violent Reprisal zahájili živelnou, frustrací a nenávistí poháněnou půlhodinou, která i po druhé odpolední dokázala rozhýbat první krky. Čtveřice nabídla vděčnou, byť ozvláštněnou sázku na jistotu – thrash metal staré školy se potkával s vlivy grindcoru a hardcoru, riffy vycházející převážně z rukopisu mladého Maxe Cavalery se snoubily s drivem Napalm Death a Integrity, který do rovnice zapracovával ze řetězu urvaný frontman.

Pod pevně zatnutou, napřímo mířenou pěstí se zachvěla i následující Translunaria, jejíž progresivní snaha pokrýt vše vycházela převážně naprázdno. Hráčská přesnost i vokální um se nepotkávaly s překotným množstvím nápadů, které se kapela pokoušela vtěsnat do jednotlivých skladeb. Návrat k direktu měl přijít posléze. Murder Rape Amputate jsou jakousi přímočařejší variací na BBYB: roztancovaný goregrind prostý elektroniky a didgeridoo si musel vystačit s podladěnou kytarou, žluklými vokály a groteskními maskami z dílny frontmana Kina. Rozdováděná dekadence bavila prvních dvacet minut, poté se repertoár začal zajídat – střídaly se vesměs dvě rytmické roviny, které by sedly do pozdních hodin ryze grindového večírku. Pátá odpolední Murder Rape Amputate příliš nesedla, důkazem budiž pokřtěná a hozená deska, která si nenašla náruč náhodného diváka, nýbrž hradní zem.

Escuela Grind přenesli z tuzemských vod do zahraničí, v subžánru ale skupina zůstala. Americký kvartet nabídl grindcore ve svižnější, dynamičtější a vděčnější podobě. Více než na žánrovou ryzost se ovšem hrálo na čirou energii, která pramenila ze všech členů, nejvíc pak z frontwoman, která prostor k oddychu využívala pro hecování davu. Escuela Grind jsou živelným kolovratem s neustálými přepady mezi blastbeaty, středními tempy a hardcorově-beatdownovými zpomalovačkami, kde se agrese a pokora příjemně kloubí.

Finální trojice kapel se jevila podivně. Malignant Tumour a Asphyx, toť souputníci, dlouholetí přátelé, kteří svou kolegialitu nestvrzovali pouze zkazkami v průběhu vlastních setů. Zjevné pouto tkvělo v na míru ušitém baníkovském dresu, daru pro Martina Van Drunena k pětadvaceti letům Asphyx od Malignant Tumour. A nejen proto se Pestilence mezi spřízněnci jevili poměrně nekale. Své dělala i historie: právě Pestilence totiž byli Van Drunenovým startovním bodem kariéry.

Snad i zmíněný svár zapříčinil zvláštní zdání, že jsou Pestilence mezi mlýnskými kameny, že ve finálním triumvirátu působí trochu navíc. Dojem utvrdila i samotná vystoupení. Malignant Tumour se po boku větších jmen neztráceli – formace má domovskou půdu pohlídanou, i přes zahuhlanější zvuk fungoval set zasvěcený desce In Full Swing dobře, skladby stojící na fúzi crustu a motörheadího rokenrolu nezestárly. Stálice We Are the Metal (na závěr navíc ve falzetové podobě), valivý Bristroll nebo plíživější High Time to an End: Malignant Tumour si všechny polohy pohlídaly, potenciálním kverulantům navíc přidali all-time hit Earthshaker.

Vděčný, srdečný set Malignant Tumour vrhl následující Pestilence do neblahého světla. Poctivě zahraný set Holanďanů nenabídl nic více než dobrý dojem z umně odvedeného řemesla, starší, dřevnější záseky tlačily více než progresivnější ladění z pozdní fáze existence. Vystoupení se jevilo rutinně, jako povinná zastávka na dlouhé štaci, kterou je nutné odbýt.

Míra vřelosti znovu porostla s headlinerem, dresu místního klubu sekundovalo obligátní „banikpičo“ z Van Drunenových úst. Kromě několika připomínek ohledně nadšení z návratu do Ostravy se skupina soustředila na podstatu: na ryzí death/doom metal, který Asphyx do jisté míry formovali. Houževnatý repertoár utvrdil vyvedený zvuk, abrazivní tón kytar se bezchybně potkával s charakteristicky sípavým řevem frontmana. Pomalá kladiva přibíjela do země, rychlejší tupačky dokázaly rozvibrovat i zazší hradní ochozy. Set stavěný na osvědčených klasikách a novinkách z poslední desky Necroceros fungoval v rámci dynamiky a variability bezchybně. A klasická tečka v podobě vleklé, nekompromisně úderné Last One on Earth pojistila potřebné – Asphyx vnesli do třech vykřičníků z plakátu kýženou váhu.

Info

Barrák music hrad: Metal!!!
2. 9. 2023 Slezskoostravský hrad, Ostrava
Fb událost

foto © se svoleníím Asphyx

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace