Články / Rozhovory

Frída Kakao: Pouč se z chyb zadku, ať tvoje srdce bije

Frída Kakao: Pouč se z chyb zadku, ať tvoje srdce bije

prof. Neutrino | Články / Rozhovory | 19.01.2023

V legendární olomoucké Ponorce jsme si popovídali s dlouholetou kamarádkou, brněnskou výtvarnicí Terezou Damcovou aka Frídou Kakao. Řeč byla o její vizuální i hudební tvorbě, chameleonských proměnách umělecké identity, ale i o současné zálibě v baskytaře a undergroundových performancích.

Nedávno proběhla tvá velká výstava v brněnské Schrott Gallery s názvem Magnólie. Měla nějaký koncept či message, nebo jde spíš o sbírku prací z poslední doby?
Ve Šrotu jsem vystavila různé kresby. Bylo tam několik velkoformátových na plátno ze začátků koronaviru. Kresby tuší a štětcem jsem nakreslila skoro před třemi lety v izolaci na Dukelské. Vystavila jsem i jednu z roku 2022 s názvem Magnólie, podle níž výstava dostala jméno. Je na ní odraz stromu ve vodní hladině. Nechyběly ani tři snově hororový kresby tuší z roku 2015 a malé digi grafiky s tématem tělesnosti, instalované na lesklým foto papíru. Je to takový můj deník z poslední doby. Vzkaz je: pouč se z chyb zadku, ať tvoje srdce bije. Jedno jakej beat, drumnbass může bejt.

Co se známe, tak jsi několikrát změnila identitu, od Bubačky v někdejší audiovizuální formaci Mateřídouška až po dnešní Frídu Kakao. Jde o proměnu identity, alter ego nebo jen nutkavý pocit změny?
Nejblíž je mi chameleón - prehistorický mystický tvor, který se maskuje v terénu. Ještěr.

Tvoje tvorba je dlouhodobě poměrně konzistentní, v poslední době se jedná převážně o černobílé a kolorované kresby a digitální grafiku, pohybující se v imaginárním světě pohádkových a biomorfních entit či v hájemství rostlinného světa. Často jde o tvé autoportréty. Nepřemýšlíš o vydání komiksu nebo ilustrované knize?
To by bylo fajn. Zatím nic většího nechystám, ale kdyby měl někdo zájem o spolupráci, tak se mi může ozvat, třeba na Facebook.


Tvojí doménou je i videoart a performance. V současnosti hraješ na baskytaru, je možné tě někde slyšet na živo nebo jsou dostupné nějaké nahrávky? Co tě na base vlastně zaujalo?
Basa mně učarovala hned, jak sem ji viděla mezi samejma kytárama. Byla jsem jak v transu. Dlouhej krk a čtyři masivní kolíčky, uff, úplně jsem se zabouchla. A to nemluvím o zvuku. Poslední dobou performuju s basou po svém, vystoupila jsem třeba na legendárním Krákoru nebo na Moyjoy festu, takže ve zkratce můžete mě potkat na undergroundu. V minulým roce jsme s Pavlem Richtrem vytvořili několik noise performancí, jedna z nich proběhla brněnskou Káznicí. V současnosti natáčím ve sklepě vlastní hudební nápady, to by se dalo považovat za videoart. Můžete zhlídnout na sociálních sítích.


Spolu jsme před lety udělali několik skladeb k pohádkám výtvarníka a performera Milana Kozelky – Bílej Vodník, které pro tebe před smrtí napsal. Děláš ještě něco s jeho texty nebo je to uzavřená kapitola?
Předloni o Vánocích jsem nazpívala dvě další „kozelkoviny“. Poslala jsem je do virtuálního prostoru ke spřízněným uším. Mám jich v zásobě ještě deset, tak ještě uvidím, jak s nima naložím.

Co jsi říkala na Kozelkovu retrospektivu Na cestě (On The Road), která proběhla minulý rok v Chebu, Ústí nad Labem a Brně? V Brně jsi byla zastoupená i ty několika kresbami.
Dobrý počin, sláva, ale škoda že až po Milanově smrti. Umřel totiž v bídě, takže takovej paradox.

Sleduješ současnou uměleckou scénu? Chtěla bys něco vyzdvihnout či doporučit?
V posledním roce mě zaujala výstava Viktora Pivovarova a Petra Nikla. Z poezie Vítrholc a jasný eso Roman Krištof. Ještě líp Yanus Stříbrský a Mič Wokeen. Líbí se mi performance Andrey Bakalové, texty Marie Čmelíkové a videozáznamy Jany Tichotové. Okouzlila mě hudba Johnnyho Richtera, Mila Karvase a mixy Bruna Kasse. Můj hudební objev z poslední doby je argentinská punková skupina Blanco Teta. A taky nové album Diamandy Galás - Broken Gargoyles.

A jak je to vlastně dnes s areálem Zbrojovky, kde jste měli dříve ateliéry spolu s dalšími brněnskými umělci?
Klasika, ticho po pěšině – staly se z toho komerční prostory. Všechno zbouraný, takže jen rumiště a uprostřed komín. Jen jedna budova, ta nejméně zajímavá zůstala.

Na konci a hned zkraje roku ses účastnila nějakých akcí, co chystáš do budoucna?
Před nedávnem jsem hrála v „kulturáku“ ve Starým Plzenci. Byla tam výstavka mých digi kreseb, akce se jmenovala Červobraní. V lednu jsem performovala na Homers Memorial v Brně. Na začátek roku taky plánuju konečně vydat album mojí aktuální hudební tvorby, bude se jmenovat Černý sýkorky a mělo by na něm být sedm nových skladeb. Dozvíte se to včas. No a v srpnu byste mě mohli odchytnout třeba na Skalákově mlýně.

Info

Frída Kakao
web, Facebook

foto © se svolením Terezy Damcové

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2022: Umění nemá jasná řešení (Miřenka Čechová)

Anna Mašátová 27.01.2023

Marně tahám z paměti, kdy mi její jméno ulpělo v hlavě poprvé. Dobře si ale pamatuji její třicetihodinovou performance Momentum na piazzettě... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2022: „Ako vydržať sama so sebou“ (Tereza Nvotová)

Lucia Banáková 26.01.2023

Nvotová má veľký talent na vykreslenie zložitej, často traumatizovanej psychiky postáv a taktiež má nezvyčajný cit na provokatívne a originálne témy. Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2022: V míru sám se sebou (Yzomandias)

Vojtěch Tkáč 25.01.2023

Neexistuje lepší způsob, jak zahájit interview s člověkem, který má v životě zdánlivě všechno než hláškou z jeho videoklipu Designer Flow.

Nejlepší texty Full Moonu 2022: Přece nebudu v Praze poslouchat Skrillexe (Claire Rousay)

Jiří Špičák 25.01.2023

Claire Rousay se do Prahy podívala v rámci svého evropského turné v dubnu poprvé, měla pár dní před vydáním desky Everything Perfect Is Already Here.

Abbas Jazza: Za pár let bude hrát singeli všude

David Čajčík, Zuzana Malá 22.01.2023

Singeli boss Abbas Jazza nás provádí po roztodivné vile Nyege Nyege a vypráví.

Mutanti hledaj východisko: Když to dáš na tři sta procent, je to vždycky dobře

Václav Valtr 09.01.2023

Díky řadě virálních videí se dostali do širšího povědomí a jejich osobitá směs humoru a neúprosné flow s neotřelou produkcí už dala vzniknout slušné fanouškovské základně. Rozhovor.

Patrik Tygr Kučera: Není všem dnům konec

Libor Staněk 29.12.2022

„Táborská scéna mi přišla vždycky specifická tím, jak specifická ničím nebyla,“ říká v rozhovoru Patrik Kučera, kterému přátelé neřeknou jinak než Tygr.

Fanda Holý (Holy Fanda and the Reverends): Jít jenom za tím, co slyšíš

Adéla Polka 11.12.2022

Sestava, která názvem lehce odkazuje na americkou tradici folku a country, ale zároveň si hledá své osobité místo v českých hudebních vodách. Rozhovor.

Tak daleko, tak blízko: Barbora Sliepková

redakce 07.12.2022

V Campu můžete zhlédnout přehlídku Slovenská architektura ve filmu, která uvede i film Čiary režisérky Barbory Sliepkové. Jejím prizmatem na všední věci v naší pravidelné rubrice.

Michal Kudělka (Panenské plameny): „Hrdina“ musí vypadat jako Ladislav Klíma

Shaqualyck 07.11.2022

Sedmá Piper Night proběhla tradičně v prostorách Katolického domu minulý pátek a odehrála se na ní mimo jiné premiérová projekce nového klipu Panenských plamenů.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace