Články / Offtopic / / Movie/dox

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech. Jeho filmy (třeba oceňovaný Já, Daniel Blake) popisují postavy, které uvízly ve slepých uličkách systému. Osud čtyřčlenné rodiny z jeho nejnovějšího snímku Pardon, nezastihli jsme vás jde daleko za hranu komfortnosti a nenabízí útěchu. Zadlužená rodina z nižší střední třídy žije život z ruky do huby: manžel je řidič doručovací společnosti, manželka obětavá zdravotní sestra. Oba práci obětují veškerý čas, aby mohli finančně zabezpečit chod domácnosti, rebelujícího syna i jeho mladší sestru.

Loach se hlásí k levicovým tvůrcům akcentujícím nedostatky kapitalismu, film to odráží třeba ve zkarikované postavě „vykořisťujícího“ zaměstnavatele. Příběh začíná ve chvíli, kdy se rodina nemůže z neutěšené finanční situace vymotat – těžiště filmu se posouvá od toho, proč se do dluhové pasti chytili, k tomu, jak (a jestli) se z ní mohou vysvobodit. Snímek je vystavěný tak, že za vším neštěstím hledá zejména společenský systém. Matka i otec v práci trpí a nemají se jak dovolat spravedlnosti, divákovi nezbývá, než s nimi sympatizovat.

Ve scénáři, který sleduje všední pracovní činnosti obou manželů, není mnoho místa pro vykreslení rodinného života. Když už, črtá ho se vší napjatostí, kterou střetávání přepracovaných rodičů a drzého mládí provází. Za mezigeneračními půtkami je ale cítit vzájemná láska, to dává filmu druhé, apolitické čtení: jak mohou obstát (rodinné) vztahy pod tlakem povinností? Tenze mezi rodiči a děti narůstá tím víc, čím méně času spolu mohou trávit, rodiče ztrácí představu o životě svých potomků. Ovšem dějová linka, ve které syn přichází o svou dobrou kamarádku, možná dokonce první lásku, vyšumí do ztracena.

Pardon, nezastihli jsme vás popisuje problematiku zadluženosti domácností z osobní i společenské perspektivy. Film je sugestivní, nenabízí úlevu ani odpočinek, dokonce si vystačí bez hudebního doprovodu, který by tíživost příběhu mohl odlehčit. Loach se nesnaží diváka bavit, nabízí syrový popis rodiny v nezastavitelné sestupné spirále. Znepokojivé otázky pokládá z ideologicky vyhraněných pozic, jež nemusí nutně oslovit ty, kteří jejich jeho názory nesdílejí.

Info

Pardon, nezastihli jsme vás
režie: Ken Loach, 2019
web distributora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.