Články / Offtopic / / Movie/dox

Plány, utópia a mimozemšťania (A Machine to Live In)

Plány, utópia a mimozemšťania (A Machine to Live In)

Jakub Blaho | Články / Offtopic / / Movie/dox | 29.09.2021

Festival Film a architektura organizovaný Spolkom Kruh si dal za cieľ podnietiť u širšej spoločnosti diskusiu o role architektúry v našich životoch. Ako s mestami a budovami nažívame, ako sa menia a aké sociálne a enviromentálne témy architektúra prináša?

A Machine to Live In je kontemplatívnym dokumentárnym filmom o unikátnom architektonickom projekte plánovania a výstavby brazílskej metropoly. Brasília bola od začiatku plánovaná ako budúce hlavné mesto a na jej schémach sa podieľali architekti Lúcio Costa a Oscar Niemeyer. Krajinné plánovanie mal zas na starosti architekt Roberto Burle Marx. Mesto bolo kompletne vybudované za štyri roky a vo vnútrozemí Brazílie tak vzniklo skutočne pozoruhodné miesto.

Dokumentaristi sa nepúšťajú do hodnotenia kvalít Brasílie, skôr len upozorňujú a uvažujú nad jeho povahou. Kladú pri tom veľa otázok. Jednou z prvých je: „Čo robí miesto miestom?“ Na mesto sa film pozerá aj ako na celok, ale najmä skrz jeho detaily. Zamýšľa sa nad tým, aké je to žiť v surrealite Brasílie pôvodne plánovanej s utopistickou modernistickou cieľavedomosťou. A Machine to Live In skvelo ukazuje dôsledky toho, keď sa mesto do detailu navrhne na papieri. Smutne sa prejaví fakt, že mozgy, ktoré stáli za celým projektom, v podstate nemysleli na obyvateľov a uliciam Brasílie tak dnes napriek svojej jedinečnej aury chýba ľudská prítomnosť. “Brasília wasn’t born. It was projected into being,“ zaznie v istom momente vo filme. Brasília svojou preorganizovanosťou pôsobí sterilne a nehostinne a nedá sa tak čudovať, že väčšina jej populácie žije mimo pôvodnej plánovanej časti. Miestami sa k slovu dostane aj samotný Niemeyer, ktorý dostane šancu dodať svoje slová o pozoruhodnej a ikonickej vládnej štvrti Eixo Monumental.

Tvorcovia v Machine to Live In otvárajú a chytro spájajú ešte jednu tému. V okolí Brasílie možno pozorovať trend vznikajúcich spiritistických a kozmologických skupín. Kamera navštívi Vale de Amanhecer, kde jej členovia veria v mimozemský život. Medzi kultom a Brasíliou film vytvára jedinečnú paralelu, v architektúre mesta nachádza rôzne mimozemské charakteristiky (napríklad vysielacia veža symbolizujúca „komunikáciu s kozmom“).

A Machine to Live in je umeleckou úvahou nad duchom nevídaného projektu, akým Brasília bezpochyby je. Vykresľuje výsledky totálneho plánovania a organizovania a rozoberá, aké je to žiť v meste s predpokladmi utópie. Snímka kladie viac otázok ako odpovedí, a to práve preto, že Brasília veľa odpovedí ani neponúka.

Info

A Machine to Live In (réžia Yoni Goldstein a Meredith Zielke, 2020)
web

Film a architektura
30. 9. – 4. 10. 2021
web festivalu

foto © se svolením Film a architektura

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace