Články / Offtopic / / Movie/dox

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Bibiána Hajdanyová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 29.07.2019

Britský režisér Asif Kapadia natočil nový dokument o jednom z najznámejších futbalistov všetkých čias – Diegovi Maradonovi. Napriek tomu, že Kapadia začal kariéru hranými filmami, z ktorých boli na festivaloch úspešné najmä The Warrior (Bojovník, 2001) či krátkometrážny The Sheep Thief (2003), po boome dokumentov Senna (2010) a oscarového Amy (2015) si zrejme uvedomil, čo ľudia ocenenia širokospektrálne. Veľké príbehy celosvetovo známych osobností, ich životné zvraty a katastrofické konce.

Meno Diega Maradonu poznajú aj ľudia, ktorí o slovo futbal ani nezavadili. Obyčajný chlapec z chudobnej časti v Buenos Aires v Argentíne sa prederie až na samotný piedestál športového neba. Neskôr padne na samé dno a ľudia, ktorí sa ku jeho fotografiám modlili, ich veselo dávajú na titulky časopisov a píšu ku nim urážlivé komentáre. Režisér stavil na overený námet, ktorý predstavuje škandalózna cesta populárnej osobnosti.

Jediné, čo dokument využíva, sú zostrihané videá. Videá sa skladajú z útržkov domácich snímkov, zo zápasov a reportáží z médií. To, že ich kvalita nie je často najlepšia, nevadí, naopak dotvára autentický dojem. Do toho občas beží hlas niektorého z Maradonových príbuzných, no čo vyznieva ešte osobnejšie, aj samotnej hlavnej postavy.

V mnohých momentoch sa pridáva gradujúca, ale nevtieravá hudba skladateľa Antonia Pinta (Senna a Amy), ktorá pôsobí atmosférickým dojmom najmä vo chvíľach na ihrisku. Čo Kapadia dokáže, tak to je diváka zostrihom videí a hudbou udržať v napätí. Divák má dojem, že sleduje domáce video počas rodinnej oslavy, čo režisér zámerne umocňuje výberom videí s prudkým zoomom, roztrieštenými pohybmi a zrnitými obrazmi.

Žánrovo sa film hlási k dokumentu a športovému filmu, rovnako pozorujeme prvky drámy. Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje. Predkladá nám obraz tak, aby jednoducho vystavaným dejom vyrozprával jeho príbeh. Kapadiovi sa znova podarilo pútavo a bez citového nátlaku nakrútiť hodnovernú cestu životom jedného človeka.

Info

Diego Maradona
režie: Asif Kapadia, 2019
web distributora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace