Články / Recenze

Půvabná dvojverší (Fievel Is Glauque)

Půvabná dvojverší (Fievel Is Glauque)

Martin Šmíd | Články / Recenze | 11.05.2023

Centrem Fievel Is Glauque je dvojice umělců Zach Phillips a Ma Clément. Seznámili se poté, co byla Ma jako bývalá studentka medicíny přivolána svým kamarádem Ericem Kinny, aby zkontrolovala zdravotní stav Phillipse, který narazil do pouliční lampy. Setkání Clément vnímá jako nevyhnutelný výsledek štěstí a náhody. To bylo v roce 2018, ale první sbírka vyšla až o tři roky později. Kompilace God’s Trashmen Sent to Right the Mess si za svou krátkou existenci vybudovala téměř až kultovní status díky unikátní směsi jazzu, bossa novy, indie popu a spousty dalších zdánlivě nesouvisejících žánrů, nahrané jedním mikrofonem a za jeden den. Lo-fi zvuková kvalita dává výkonům sentimentální šarm a hudba zní, jako by vycházela z nejzajímavějšího sklepa pod povrchem země. Následně se skupina vydala na turné s ostřílenými veterány Stereolab, kteří si Fievel Is Glaque vyhlídli po úspěchu zmíněné kompilace. Co dál?


Odpovědí je Flaming Swords, které v porovnání s God’s Trashmen přináší několik změn. Výkony jsou nahrány čistěji. Zvuk okouzlující plechovky nahrazuje profesionální a lesklá produkce, kde každý nástroj má svoje místo ve společném harmonickém soužití. Stylově se deska vzdaluje od roztomilého lehkého popu a přibližuje se více jazzové fúzi, která dosahuje disonantní intenzity, s níž se předešlá kolekce nepotkala. Změna přichází i v muzikantském ansámblu, což pro Fievel Is Glauque není nic nového, jelikož personál se mění podle potřeby. Nejvýraznější novinkou je pedálová steel kytara Erica Kinnyho.

Původní šarm ale nikam nemizí. Souhra skupiny je silná, jak jen může být, a krátké jazzové jednohubky létají jedna za druhou. První z nich je výbušný title track, kde se údery disharmonie střídají s poezií melodicky zpívanou Clément. Text a hlas jsou pro většinu alba stěžejní. Vokál je průvodcem spletitými kompozicemi, přičemž sám hraje roli v celkové sonické souhře a slova svojí abstrakcí přidávají další vrstvu komplexnosti. Intuitivní termíny, jako by byly vytaženy ze svých vlastních stupnic, které jsou s hudbou spojené a zároveň jsou jí cizí. Často je význam až na druhém místě za hravými asociacemi. Vznikají tak vtipná a půvabná dvojverší jako „Když budeš víc plakat/Budeš méně čůrat“ (přeloženo z francouzštiny, kterou někdy Clément také zpívá).

Stručnost jednotlivých písní dává albu svižné a souvislé tempo. Songy nenudí, protože to nestihnou. Fievel zůstává skupinou, která ukazuje stejně tak moc, jako skrývá pod povrchem. Osmnáct písniček je tak osmnáct příjemných a zároveň složitých hádanek a vtípků, které člověk nemusí řešit a chápat, aby si je užil.

Info

Fievel Is Glauque - Flaming Swords (Lossless Digital, 2022)
album na Bandcampu

foto © Yousef Hilmy

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace