Martin Šmíd | Články / Recenze | 11.05.2023
Centrem Fievel Is Glauque je dvojice umělců Zach Phillips a Ma Clément. Seznámili se poté, co byla Ma jako bývalá studentka medicíny přivolána svým kamarádem Ericem Kinny, aby zkontrolovala zdravotní stav Phillipse, který narazil do pouliční lampy. Setkání Clément vnímá jako nevyhnutelný výsledek štěstí a náhody. To bylo v roce 2018, ale první sbírka vyšla až o tři roky později. Kompilace God’s Trashmen Sent to Right the Mess si za svou krátkou existenci vybudovala téměř až kultovní status díky unikátní směsi jazzu, bossa novy, indie popu a spousty dalších zdánlivě nesouvisejících žánrů, nahrané jedním mikrofonem a za jeden den. Lo-fi zvuková kvalita dává výkonům sentimentální šarm a hudba zní, jako by vycházela z nejzajímavějšího sklepa pod povrchem země. Následně se skupina vydala na turné s ostřílenými veterány Stereolab, kteří si Fievel Is Glaque vyhlídli po úspěchu zmíněné kompilace. Co dál?
Odpovědí je Flaming Swords, které v porovnání s God’s Trashmen přináší několik změn. Výkony jsou nahrány čistěji. Zvuk okouzlující plechovky nahrazuje profesionální a lesklá produkce, kde každý nástroj má svoje místo ve společném harmonickém soužití. Stylově se deska vzdaluje od roztomilého lehkého popu a přibližuje se více jazzové fúzi, která dosahuje disonantní intenzity, s níž se předešlá kolekce nepotkala. Změna přichází i v muzikantském ansámblu, což pro Fievel Is Glauque není nic nového, jelikož personál se mění podle potřeby. Nejvýraznější novinkou je pedálová steel kytara Erica Kinnyho.
Původní šarm ale nikam nemizí. Souhra skupiny je silná, jak jen může být, a krátké jazzové jednohubky létají jedna za druhou. První z nich je výbušný title track, kde se údery disharmonie střídají s poezií melodicky zpívanou Clément. Text a hlas jsou pro většinu alba stěžejní. Vokál je průvodcem spletitými kompozicemi, přičemž sám hraje roli v celkové sonické souhře a slova svojí abstrakcí přidávají další vrstvu komplexnosti. Intuitivní termíny, jako by byly vytaženy ze svých vlastních stupnic, které jsou s hudbou spojené a zároveň jsou jí cizí. Často je význam až na druhém místě za hravými asociacemi. Vznikají tak vtipná a půvabná dvojverší jako „Když budeš víc plakat/Budeš méně čůrat“ (přeloženo z francouzštiny, kterou někdy Clément také zpívá).
Stručnost jednotlivých písní dává albu svižné a souvislé tempo. Songy nenudí, protože to nestihnou. Fievel zůstává skupinou, která ukazuje stejně tak moc, jako skrývá pod povrchem. Osmnáct písniček je tak osmnáct příjemných a zároveň složitých hádanek a vtípků, které člověk nemusí řešit a chápat, aby si je užil.
Fievel Is Glauque - Flaming Swords (Lossless Digital, 2022)
album na Bandcampu
foto © Yousef Hilmy
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.