Jakub Šponer | Články / Recenze | 06.10.2016
Pískaná melodie hitu Young Folks se stala popěvkem léta 2006 a zároveň poslední položkou, díky které Peter Bjorn and John bodovali v hitparádách komerčních rádií. Navzdory tomu, že deska Writer’s Block patří mezi mé nejoblíbenější, s každým dalším albem nabývala kapela spíše statutu guilty pleasure. Novinka Breakin’ Point mé vnitřní zmatení definitivně rozsekla.
Peter Bjorn and John se s urputnou snahou snaží navázat tam, kde skončili Young Folks, a Breakin’ Point se dá chápat jako pokus o znovudobytí ztracené popularity. Soudě podle názvu se svými ambicemi netají ani kapela samotná – nová deska má opravdu být bodem zlomu, po kterém se Peter Bjorn and John znovu dostanou na kýžený vrchol. Potvrzuje to i trojice producentů, která se na desce podílela – Paul Epworth, Greg Kurstin a Emile Haynie. Ti mají zkušenosti se spoluprací s Adele, Lanou del Rey nebo duem Tegan and Sara.
Nemůžu se ale zbavit dojmu, že se kapela svou snahou o chytlavý pop nechala trochu unést a místy zní zbytečně hloupě a prvoplánově. Veškerá lehkost a naivita melodií z Writer’s Block je fuč a Breakin’ Point je spíše kolekcí rádoby hitů bez fantazie. Což mrzí dvojnásob i proto, že instrumentální deska Seaside Rock z roku 2008 ukazuje Peter Bjorn and John jako kapelu hravou a schopnou stvořit nádherný imaginativní svět plný sentimentu, citů a především originálního přístupu k řemeslu.
Všechny zmíněné atributy se v několika momentech promítnou i na novince, především pak v ukázkově napsaném popíku What You Talking About? nebo songu In This Town, který připomíná Peter Bjorn and John v období jejich největší formy. Světlé chvilky jsou ale válcovány průšvihy jako Love Is What You Want, A Long Goodbye nebo Nostalgic Intellect, které gradují stokrát ohranými refrény a kde jsou fráze typu „love is what you want, love is what you want“ ukázkovými příklady toho, jak nenapsat dobrý text.
Album má, navzdory své průměrnosti, jako první od doby Writer’s Block šanci skutečně uspět a dostat Peter Bjorn and John zpět do letních hitparád. Tedy splnit to, co si od ní kapela slibovala – po dvou neúspěšných deskách konečně dojít do bodu zlomu. Něco se zlomilo i ve mně – Peter Bjorn and John jsou teď rozhodně více guilty a méně pleasure.
Peter Bjorn and John - Breakin’ Point (Ingrid, 2016)
www.peterbjornandjohn.com
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.