Články / Sloupky/Blogy

Hádanky z Utrechtu #4: Zase jiné, zase nejlepší

Hádanky z Utrechtu #4: Zase jiné, zase nejlepší

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 13.11.2023

Boiler Room set londýnské DJky Zakie Sewell je definicí elegance a jemnosti, vybraná selekce tracků v kombinaci s dokonalými dovednostmi v mixu je okouzlující. V roce 2019 šlo o zahřívací set před koncertem Kokoroko, v neděli v noci jako poslední vystupující letošního Le Guess Who? vůbec čelila Zakia nejen davu rozjetému čtyřdenní lukulskou hostinou, ale taky srovnání s až nebezpečně gradujícím setem své francouzské kolegyně Crystallmess. Jenže ne vždycky je třeba skákat, Zakia si několik stovek tančících záhy omotala a do sálu Pandora postupně proudili další. Snažil jsem se udržet, co to šlo, ale už neposlouchal ani mozek ani tělo. Nejvyšší čas, Le Guess Who? 2023 byl ve finále.


Od prvního pohledu do časového plánu bylo jasné, že neděle bude nejhorším dnem, v aplikaci jsem měl vyznačeno skoro všechno. Jako každý rok, poslední den nejde vydržet všechno, zážitků je příliš a příliš silných. Například letošní poctu nedávno odešlému Pharoahu Sandersovi více méně prokecám s Barrym Spoorenem z tiskového oddělení festivalu. Naše nedělní setkání nad sklenkou vína už jsou de facto tradicí, vždycky si slibujeme, jak to bude jinak, a nakonec to skončí u sotva dvaceti společných minut poslední den. Koncert Sanderse pár let zpátky patří ke klíčovým momentům celé historie utrechtského festivalu, kde jinde by taky k podobné poctě mělo dojít. A skutečnost, že šlo spíš o jam session na známá témata, na tom nic nemění.


Ana Frango Elétrico o pár minut později zasahuje hlouběji, sice je to trochu jiný koncert, než jsem čekal, ale hutný groove, který čtveřice hudebníků produkuje, by jim mohl leckdo závidět. Letošní deska Me Chama De Gato Que Eu Sou Sua je hodně ovlivněná 80s soundem, živě šlo spíš o notně utažené funky, ale v pořádku. Koncert Naly Sinephro jsem chtěl vyměnit za vyhlášený ramen v místní restauraci Sanju, nakonec to nedopadlo a bylo to dobře. Na show jedné z kurátorek letošního ročníku (právě díky ní zde hrály nejen zmíněné Zakia nebo Crystallmass, ale třeba i Model/Actriz, pro mnohé jeden z vrcholů letošního ročníku) do Groote Zaal se skoro nešlo dostat, takže s kamarádkami ze Slovenska zabíráme místo na téměř nejvyšším balkoně pod střechou, ale po pár minutách mizím a jdu se nacpat na plochu. Seance, která se ani na Le Guess Who? nevidí tak často. Podobné vibrace je třeba cítit i nohama, místní parkety k tomu vybízí. Nala Sinephro své spoluhráče jemně ovládá decentními pokyny prstů, od spirituálního jazzu se přes ambientní momenty elegantně dostávají až k jakémusi space groovy, další z těch intenzivních a těžko popsatelných zážitků, po kterých je třeba chvilku vydýchávat. Ale copak to jde, když o dvě patra výš začínají Irreversible Entanglements nebo BITOI?


Le Guess Who? letos dali dohromady krásně vyvedený magazín na křídě o několika desítkách stran, který prezentuje historii i současnost festivalu. Od Barryho dostávám jeden výtisk se slovy: „Tak konečně vím, co to je za práci, a jestli tohle děláte každý měsíc, tak nechápu nic.“ Ne, není to úplně na místě, ale potěší to. Le Guess Who? má za vzor spousta dalších přehlídek, o suverénním postavení té utrechtské svědčí nejen dokonalé propojení s městem (i když vše není tak pěkné, jak to vypadá zvenčí), ale hlavně invenční a naprosto dotažená práce s publikem, které organizátoři a dramaturgové neustále nutí posouvat hranice vnímání. Na setu Pedra Ricarda na sebe mávneme s ředitelem Bobem van Heurem, je evidentně unavený, ale radost z dalšího povedeného ročníku nezapře. Razítkem kvality a potvrzením dobré práce je v neděli v jednu odpoledne spuštěný předprodej na další ročník – dvě třetiny celofestivalových vstupenek se vyprodalo za několik hodin. Už máte ten svůj?

Cestou do hotelu si vyčítám, že jsem nevydržel do konce setu Zakie Sewell, ale ráno si za to poděkuju. Zase mám pocit, že jsem stihl sotva polovinu toho, co jsem chtěl, nemluvě o vynechání koncertů Alana Sparhawka, Toma Skinnera nebo Armand Hammer. Ano i to jde na akci, na které je show legendárních Stereolab jednou z těch nejobyčejnějších.

Info

Le Guess Who?
9.–12. 11. 2023
Utrecht, Nizozemí
web festivalu

foto © Lisanne Lentink

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Preview: Letní filmová škola 2024 (Dielmanová, Fellini, Lynch a další)

Štěpán Nezbeda 18.07.2024

Jelikož nejpohodovější filmová přehlídka letos přinese víc promítacích sálů a projekcí, může se hodit pár tipů na snímky.

Pohoda 2024: Poryvy, tma a naděje

Michal Pařízek 14.07.2024

Tento text nemá být obhajobou ani reportáží, berte ho jako pokus o zprostředkování zážitků z určitého místa v areálu. A pokus mírnit rázná hodnocení a zbrklé analýzy.

Šejkr #134: Kdo je kdo?

Michal Pařízek 12.07.2024

Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou pro mě byl jedním ze zásadních zážitků prvního pandemického období, dělali jsme ho někdy na jaře, v době, kdy už začínalo být trochu hezky, ale ulice…

Hadí sykot (z Varů): V hudbě život. A smrt.

Veronika Havlová 07.07.2024

Nicméně od té doby hudební a obzvlášť koncertní snímky ve Varech vyhledávám, obzvlášť pokud se promítají ve Velkém sále.

Hadí sykot (z Varů): Křik perličky a jiné holčičí hysterie

Veronika Havlová 04.07.2024

Scéna, v níž se devět tetiček snaží umlčet dvojici mladých žen tím, že jim ritualizovaným sborovým zpěvem vyjadřují bezmeznou účast a lásku, je zatím jedna z nejmrazivějších, které jsem tu…

Hadí sykot (z Varů): Kdo jsme my?

Veronika Havlová 02.07.2024

Ta samozřejmost, s níž mě zařadil do skupiny “my”, a předpoklad, že přece logicky musím chodit na filmy s LGBTQ+ tematikou, když jsem sama jedno z písmen, mě trochu zarazila.

Hadí sykot (z Varů): Konec světa v hotelu Thermal

Veronika Havlová 30.06.2024

Tehdejší hvězdou byl Robert DeNiro, který při vstupu do sálu při pohledu na shromážděný dav rezignovaně vydechl: “Oh, Jesus…”

Šejkr #133: „What you fear to hear from my mouth?“

Michal Pařízek 28.06.2024

O to smutnější bylo číst text Josefa Chuchmy, který se do určité části domácí kulturní publicistiky opřel neurvale i jalově zároveň.

Preview: MFF Karlovy Vary 2024 (Machoninovi, chodecký film a Escobarův hroch)

Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda 20.06.2024

Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace