Jan Starý | Články / Seriály | 28.05.2020
Jak dlouho jim to ještě bude vycházet? Newyorské alternativní scény jsou v centru dění dlouhá desetiletí, ale rostoucí nájmy a gentrifikace v posledních letech jejich existenci dost komplikují a covid-19 hrozí některé profesionály a poloprofesionály prakticky zlikvidovat. Třeba saxofonistka Lea Bertucci musela zrušit evropské turné, prakticky bez peněz se vrátit do USA a řešit, že svůj byt na dobu tour pronajala. Jak to souvisí se Seaven Teares? Jejich zpěvačka Amirtha Kidambi má s Bertucci improvizační projekt a další člen Robbie Lee jí hostoval na albu – jsou součástí stejného ekosystému, kde hraje každý s každým: dnes jazz, zítra pop, pozítří volnou improvizaci nebo metal nebo klasiku v sáčku. Síla ekosystému spočívá v neustálém kontaktu různých osobností a propojování různých přístupů.
Seaven Teares jsou modelový případ. Kidambi pravidelně spolupracuje se skvělou kytaristkou Mary Halvorson, Lee se angažuje ve staré hudbě a kromě toho se technicky podílí třeba na deskách Jozefa van Wissema, perkusista Russel Greenberg se ukázal v Praze s vážnohudebním tělesem Yarn/Wire, ale má nahrávku i s Tobym Driverem z Kayo Dot. A vedoucí projektu Charlie Looker zakládal experimentální uskupení Zs a jeho pozdější projekt Extra Life má v jistých zákoutích math rocku kultovní status.
Po konci Extra Life jako by se Lookerova tvorba rozštěpila. Pro temnotu a psychózy vznikli Psalm Zero, pro lyričtější tvorbu s vlivem středověké hudby Seaven Teares. Ti se ale po povedeném debutu Power Ballads (2013) na dlouhou dobu odmlčeli. Když jsem Lookera před třemi lety hostil v Praze, sliboval, že další nahrávka bude co nevidět, a na sólovém koncertě – jednom z nejkrásnějších, co jsem viděl – dvojici nových písniček skutečně zahrál. Až teď ale reálně vychází EP Older Than Love, ze kterého Seaven Teares prezentují skladbu Headless Statue.
Je zajímavé porovnat sólovou verzi s kapelním aranžmá. Akustické provedení ve vší průzračnosti strohé kytary a Lookerova specifického hlasu představuje neředěnou dávku emocí, ze které trne. Verze Seaven Teares je logicky hutnější, ale také méně jednoznačná. Kontrapunktem k fantastickým vokálním harmoniím a perkusím jak z gotické krčmy jsou elektrické kytary a přiznaně umělé klávesy, což dává středověké atmosféře postmoderní distanc a předchází patosu, do kterého Seaven Teares občas zabředali. Návrat po sedmi letech je v tomhle případě více než uspokojivý.
Seaven Teares (us)
Facebook skupiny
redakce 15.01.2025
Útěky a potěšení. Koukejte s námi.
redakce 14.01.2025
Bangerů máme plné kapsy, stejně jako tanečních hitů, písniček o lásce, vzteku, ale i těch, co pohladí a zaléčí rány.
redakce 13.01.2025
V loňském roce si kromě Charli xcx a jejího alba Brat nebylo možné nevšimnout mnoha dalších nahrávek, detailnější přehled z různých koutů redakce níže.
redakce 12.01.2025
Na stagi "zapaluje rap, nechá ho hořet a háže si na hlavu jeho ostatky". Prostě rituál, další z nich bude hned zkraje února ve Fuchsu.
redakce 03.01.2025
Optali jsme se, co je provází vyjma velkých jmen.
redakce 25.12.2024
Posledné dva roky kapela strávila prácou na novom materiáli pre ďalší album, pričom v pláne je ešte jeden rok tvorivých príprav.
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
redakce 11.12.2024
Nahrávka je o tom, jak se dostat z toxického vztahu, a vznikla během dvou let na cestách autobusem. Hudba jak na taneční parket, tak na dlouhou jízdu.
redakce 06.12.2024
S členy kapel jako Got a Wolf a Beps’n’Johnnies oprašují zvuk HM-2 zlověstnými melodiemi, které tematizují smrt i hledání smyslu života. Marnost nad marnost!
redakce 02.12.2024
Loni vydala debutové EP, vyhrála festival Riversound a odehrála koncert v Berlíně, letos na jaře zveřejnila další EP Madame Passanda. Co mají teď, co bude dál?