Michal Pařízek | Články / Recenze | 06.10.2016
Někdy na sklonku loňského roku na svých stránkách New Model Army trpce komentovali, že skalní fanoušky už možná ani nemůže překvapit skutečnost, že se vydání jejich nového alba o nějakou dobu odkládá. Obvykle na nějakém měsíci zase tak moc nezáleží, ale v případě třinácté nahrávky skupiny soustředěné už několik desítek let okolo Justina Sullivana se zdržení ukázalo jako celkem zásadní. O angažovanosti New Model Army netřeba pochybovat, ovšem Brexit dodal albu Winter mrazivé razítko.
„Neznám kapelu, která by po třiceti letech na scéně dělala takovýhle alba,“ píše na Twitter Epochal a má pravdu, předseda. Pokud bychom chtěli recenzi novinky New Model Army vměstnat do jedné věty, byla by to tato. Když se na minulém albu Between Dog and Wolf NMA položili do lyrického houští přikryti pavučinou z klávesových ploch, říkalo se, jaká je to paráda, že po těch letech dokáží udělat něco jinak. Zima žádné podobné překvapení nepřináší, naopak s ní přicházejí známé situace. Justin Sullivan je znovu na lovu a skutečnost, že má o pár křížků víc, mu nijak nepřekáží.
Úvodní Beginning překvapí humpoláckým kytarovým riffem; sedmiminutový bojový úvod možná nemá takové grády jako The Hunt nebo Here Comes the War, ale v kategorii úvodní píseň u kapely, která napsala jedny z nejlepších otvíráků na scéně, mu patří jedno z předních míst. Postpunkový rozjezd se utopí v halasném vyvrcholení, ze kterého záhy povstane jednoznačná Burn the Castle. Sullivanovy šediny (letos mu bylo šedesát!) najednou tmavnou, zrak zostří a každé slovo vypaluje doživotní cejch. Znovu tu máme polovinu osmdesátých let, New Model Army nesou standartu revoluce a hlasitě volají po zásadním boji proti vrchnosti. Železnou lady už dávno stravuje rez a její nástupci jsou spíše pro smích, jenže podstatné problémy nezmizely.
Winter není nostalgickým ohlédnutím, ale hlasitým a strohým manifestem, který se tíhou, zacílením a sveřepostí zařazuje mezi nejlepší alba skupiny. Osmdesátky připomene také bohaté využití akustické kytary, jejíž ostrý a přímočarý zvuk dodává kolekci na hloubce a břitu, Winter je podobně svěží a pestrou sbírkou jako dnes už legendární The Ghost of Cain nebo Thunder and Consolidation. Justin Sullivan se ke svým nejsilnějším letům neobrací jen tak náhodou, dnešní zmatená a chaotická doba mu (a nejen jemu) tyto časy evokuje. Spousta věcí je jinak, dnes absolvujeme často úplně odlišné boje, ale ve výsledku se stejně zastavíme u tolik zprofanovaného termínu svoboda. Právě ta je Sullivanovým životním tématem a možná díky tomu, že ji stále pokouší, dokáže fungovat v tak šarmantním módu.
Poněkud úsměvným zanícením, které dávno vyšlo z módy, může Sullivan připomenout hrdiny starých románů a příběhů, ve kterých se skutečné problémy řešily nejen debatou u kulatého stolu, ale také mečem. Podobná noblesa se dnes příliš nenosí, možná proto Winter nestálá ostrovní kritika poněkud odzívala. Jenže někdo s větrnými mlýny bojovat prostě musí. Za nás za všechny.
New Model Army – Winter (Ear Music, 2016)
www.newmodelarmy.org
Text vyšel v magazínu Full Moon #65.
New Model Army (uk) + support: Calvera
9. 10. 2016 20:00 Lucerna Music Bar, Praha
vstup 450 Kč / 550 Kč
www.newmodelarmy.org
www.silver-rocket.org
www.scrapesound.org
www.musicbar.cz
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.