prof. Neutrino | Články / Recenze | 29.01.2022
Román Revoluce je ambiciózní pokus o politický thriller z českého prostředí od bývalého „bezpečáka“ a youtubera věnujícího se osobnímu rozvoji Jakuba Trpiše, který má na svém kontě jeden bestseller Volba (2018) a jeden fantasy román Landie (2017). Tentokrát jeho titul vyšel i s barevnými ilustracemi Martiny Fischmeister a opulentním soundtrackem od Karla Antonína, nahraným Pražským symfonickým orchestrem. Sympatickým specifikem je, že si své tituly vydává autor zcela sám a na vlastní náklady, bez vnucování se různým nakladatelstvím. O to s větší vervou se opřel do internetového marketingu, který byl v době vydání knihy jen těžko přehlédnutelný.
Akční spektákl o varietách českého nacionalismu se snaží předpovídat osud a směřování České republiky v blízké budoucnosti. K moci se dostává populistická strana Prosperita a její bezcitný lídr se spasitelským syndromem je schopný, ve jménu národa, téměř všeho. Osudy čtyř naprosto rozdílných ústředních postav se proplétají v labyrintu manipulací a zavedou nás do prostředí vysoké politiky, odhalí praxi médií nebo fungování samozvané ozbrojené frakce „vlastenců“, která se chystá na nelítostný teroristický atak. Každá z postav má zcela jiné představy o budoucnosti země, všichni však touží po změně. Hlavní souboj se odehrává mezi bezskrupulózním premiérem, jdoucím přes mrtvoly, a morálně neoblomnou novinářkou. Vítězem ale nakonec není nikdo z nich. O nepředvídané zvraty sice rozhodně není nouze, autor však místy tlačí na pilu až příliš a překračuje hranici kýče, tak jako v samotném, poněkud zbytečně „oduševnělém“ závěru.
Na druhou stranu Trpiš v knize vcelku erudovaně glosuje politické témata dneška, zákulisní čachry, nemoci demokracie, problém hybridních válek a popisuje ambivalentní podoby národní identity od hrdého vlastenectví až po agresivní nacionalismus. Knihu zatraktivňují i fiktivní volební tabulky, statusy na sociálních sítích či citace z oficiálních médií, vytvářející dojem autenticity.
Trpišova Revoluce si literární kritiku pravděpodobně nenakloní, ta však není jeho cílovkou. Bude jí spíš jedinec, jenž není žádný knihomol, ale podtitul „souboj o duši českého národa“ ho zaručeně upoutá. Byť umanutá marketingová snaha stát se za každou cenu knižním trhákem poněkud kazí celkový dojem z jinak napínavého románu, jisté kvality mu rozhodně upřít nelze. To vše v době, kdy konstrukt národa je historickým anachronismem, i když stále znovu a znovu recyklovatelným.
Jiří V. Matýsek 23.07.2022
Knihu zpopularizoval film s Davidem Bowiem v hlavní roli natolik, až se jeho ikonická tvář dostala i na titul českého vydání. Těžko říct, jestli důvodně.
Jiří Procházka 29.06.2022
Obecně jde spíše o mladistvou hudbu, která vlévá do žil trochu toho puberťáckýho vzdoru a mírného optimismu. Guilty pleasure do dnešní zjitřené doby.
Jiří Přivřel 19.06.2022
Jiný Nick Cave. Ale přeci nechceme, aby pořád trpěl...
Maria Pyatkina 15.06.2022
Z archivu magazínu Full Moon odemykáme recenzi posledního alba belgické skupiny Balthazar u příležitosti jejího vystoupení na pražském festivalu Metronome.
prof. Neutrino 11.06.2022
Po vydání mnoha provokativních bestsellerů jako Třetí Šimpanz nebo Svět, který skončil včera si ve své poslední knize vytknul za cíl srovnat nesrovnatelné. Vytvořil odvážnou tezi...
Veronika Jastrzembská 07.06.2022
Na nové desce The Dream navazují rozmanitostí a rozervaností napříč hudebními žánry, ovšem v jemnější a přístupnější formě.
Paulína Janičíková 21.05.2022
Naplnenie, ktoré prichádza po uvedomení si vlastnej osobnostnej esencie, je stelesnené v záverečnej skladbe a sprievodnom klipe Gentle...
Veronika Tichá 15.05.2022
Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.
Michal Pařízek 08.05.2022
Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.
Michal Pařízek 26.04.2022
Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.