Tomáš Jančík | Články / Reporty | 11.11.2023
V úterý olomoucký Jazz Tibet Club, den na to Brno a Kabinet Múz. Ten poskytl útočiště pro druhou zastávku listopadové tour Anny Vaverkové. A z celkem logických důvodů zpěvačka, muzikantka a producentka přijela pokřtít debutové album Pozdravy z polepšovny právě sem, vyšlo totiž pod značkou Kabinet Records. A nejen díky téhle vzájemnosti panovala celý večer přátelská, až hřejivá atmosféra.
Jen s kytarou v ruce se jako první ujímá slova Aleš Macenauer aka Zapomělsem. S upřímným úsměvem, který mu vydrží na tváři prakticky celý koncert, začíná v rychlejším tempu. Uvádí se pozitivněji laděnými skladbami a přesvědčením, že věci můžou být a budou lepší. Jen on, kytara a milé postřehy mezi písněmi. Na vyzvání ho z publika přichází podpořit i nenápadná postava v kloboučku, Anna Vaverková vystupuje na pódium a sklízí první potlesk. Společně s Michaelem Schnaubertem (prázdniny) na klávesy se přehoupne set do druhé poloviny, kterou, jak sám Aleš říká, „začíná smutná tancovačka, dnes možná jen smutná“. Platí to první. Texty plné odevzdaných pocitů zpívá citlivým, tichým, pronikavým hlasem. Se zádumčivými myšlenkami téměř nehnutě sleduju každý minimální pohyb na stagi, ke konci písní Kdesi nás na několik vteřin ohluší ticho, aby pak došlo na hlasitý závěr.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Pomalý nástup bez jediného slova, první tóny basovky a zpěvaččin vážný výraz. Tím a naléhavým hlasem s opakujícími se slovy „já tě mám ráda“ si drobná Vaverková s obrovskou baskytarou od první minuty podmaňuje celý sál. Není na to sama. V Brně, na jediném místě z celé tour, jsou tu s ní dva švédští hudebníci (Joakim Jägerhult na bicí a Liam Blomqvist na kytaru), které zpěvačka neustále česky popichuje. Společně rozehrávají uvolněnou až snovou atmosféru, lidi se jen nepatrně houpou do rytmu a (nejen) v písni Ve snu se díky jejímu melancholickému tichému hlasu nelze na pár minut neztratit. Stejně jako ve zbytku večera, který prostupují Vaverkové zvláštně pozitivní emoce, nesmělost a jednoduché, a zároveň provokativní texty o lásce, vztazích a vyrovnáváním se sama se sebou.
Na křest se vrací Aleš Macenauer a polévá vinyl „prvotřídní“ vodkou Božkov. To sklidí společně s potleskem pobavené reakce publika, za srdce pak chytne krátká vsuvka o seznámení obou hudebníků. O vinyl je při rozhozu zájem, a tak se dál než přes první řadu nedostane. V závěru se Vaverkové lehký podmanivý vokál mění v silný, procítěný řev, jemuž podobně přizvukuje jinak mlčící Humble. A show je u konce.
Tímhle ale celá tour teprve začala. Ještě dvě zastávky na Moravě, následně z Prahy přes další města v Čechách a zakončení v domovské metropoli, v Berlíně. A pokud se stejným elánem, i když bez live bandu v zádech, dorazí i na tahle místa, bude připraven podobně unikátní zážitek.
Anna Vaverková + Zapomělsem
8. 11. 2023 Kabinet múz, Brno
foto © Minka Dočkalová
Timon Láska 11.10.2024
Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.
Veronika Vagačová 11.10.2024
Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.
Václav Valtr 11.10.2024
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.