Články / Recenze

Pompézní příběh (Flash the Radies) z Belvedere

Pompézní příběh (Flash the Radies) z Belvedere

Jakub Koumar | Články / Recenze | 21.10.2013

Vyvolat pocity není pro hudebníky až tak složité. Vybudovat kolem nich silnou atmosféru je o poznání těžší. A když má být celek protkán jednotným příběhem, svázán konkrétní linií a přitom být dostatečně otevřený, je to práce hodná mistra. Pokud se podaří, jedná se o díla nadčasová a nezapomenutelná.

Znovuzrozený tříčlenný soubor Flash the Readies se vytasil s koncepční deskou obalenou krásným komixem a příběhem o smrti. A jelikož jim nejsou cizí Pink Floyd, nechají na ně zavzpomínat. A pořádně. Vyjma celkové koncepce je ucítíte velmi záhy, když se v textech objeví Vera. I tady se budete ptát – co se s tebou stalo? Akorát Vera není ztracena v dálce dějin, leží vám v krvi u nohou. Na „Flojdy“ si vzpomenete i u prostřihů mezi písněmi, evokují asi nejslavnější konceptuální rockové album všech dob. Poznáte je ve zpěvech i několika kompozicích, ale pozor, tohle není žádné následování jedné legendy, Flash the Readies si jdou svojí cestou. Inspirační zdroj je metamorfován, takže neruší zbytečnou podobností.

To, že konceptuální deska klade na posluchače vysoké nároky, znamená, že by taky měla nabízet vypilovaný zážitek. A nemůžu se ubránit dojmu, že ten In Belvedere nenabízí, a to i přes detaily jako akrostich z názvů skladeb nebo fakt, že kvalita je o několik levelů výš než předchozí nahrávky. Flash the Readies si dávají záležet na struktuře, ale místy se zdá, že na úkor nenucenosti. Storyline se ztrácí v upracovanosti a nemůžete se ponořit hlouběji, uvěřit, cítit bolest hlavního hrdiny. Sóla, obecně nabízející možnost propadnout se do děje, vám mávají rozuzlením před očima, ale nenechají vás ho přečíst. Jakkoliv se v příběhu rozprostírá vnitřní svět postavy, nedostanete šanci proniknout do složitých pocitů, které by mohl nabízet. Škoda, protože práce s angličtinou je vynikající.

Naštěstí nástroje jsou silné a nenudí. Intimate vstřikuje příběh do krve přesně v takovém množství, abyste museli tápat, po Neverland, v úvodu připomínající staré Modest Mouse, se střídají silné i slabší momenty. Procítíte výkřik v Lost in Vera - podobně vykřikl Tim Kasher na svém konceptuálním albu od Cursive (Ugly Organ), i tady se zvolání rozpouští a nastupuje kontrastní a agresivní kytara, rezonuje a mění se v pocit prázdnoty. V pořádku, kdyby nenavazovala nastavovaná kaše. Od neodolatelného songu Deep vše naštěstí nabírá jasnější směr a já přestávám mít strach, že se hrdina ve své kobce oběsí, je to směr k velkolepému závěru, Outland snad přímo vychází z Welcome to the Machine. Závěr však exploduje gilmourovským sólem, s citelnými odkazy na mistra kytarového feelingu. Hotová směs Comfortably Numb a High Hopes.

Přes veškerou kritiku je In Belvedere silným dílem. Obsahuje drobné odkazy, promyšlenou skladbu a v důsledku ho lze doporučit i mlsným jazykům. Proto je škoda, že nedokáže obstát samo před sebou. Ale jen dobré věci stojí za kritiku, a na rovinu – kolik z nás nesklopí oči při upřímném pohledu do zrcadla?

Info

Flash the Radies – In Belvedere (Full Moon Magazine, 2013)

http://www.flashthereadies.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace