Jakub Koumar | Články / Recenze | 21.10.2013
Vyvolat pocity není pro hudebníky až tak složité. Vybudovat kolem nich silnou atmosféru je o poznání těžší. A když má být celek protkán jednotným příběhem, svázán konkrétní linií a přitom být dostatečně otevřený, je to práce hodná mistra. Pokud se podaří, jedná se o díla nadčasová a nezapomenutelná.
Znovuzrozený tříčlenný soubor Flash the Readies se vytasil s koncepční deskou obalenou krásným komixem a příběhem o smrti. A jelikož jim nejsou cizí Pink Floyd, nechají na ně zavzpomínat. A pořádně. Vyjma celkové koncepce je ucítíte velmi záhy, když se v textech objeví Vera. I tady se budete ptát – co se s tebou stalo? Akorát Vera není ztracena v dálce dějin, leží vám v krvi u nohou. Na „Flojdy“ si vzpomenete i u prostřihů mezi písněmi, evokují asi nejslavnější konceptuální rockové album všech dob. Poznáte je ve zpěvech i několika kompozicích, ale pozor, tohle není žádné následování jedné legendy, Flash the Readies si jdou svojí cestou. Inspirační zdroj je metamorfován, takže neruší zbytečnou podobností.
To, že konceptuální deska klade na posluchače vysoké nároky, znamená, že by taky měla nabízet vypilovaný zážitek. A nemůžu se ubránit dojmu, že ten In Belvedere nenabízí, a to i přes detaily jako akrostich z názvů skladeb nebo fakt, že kvalita je o několik levelů výš než předchozí nahrávky. Flash the Readies si dávají záležet na struktuře, ale místy se zdá, že na úkor nenucenosti. Storyline se ztrácí v upracovanosti a nemůžete se ponořit hlouběji, uvěřit, cítit bolest hlavního hrdiny. Sóla, obecně nabízející možnost propadnout se do děje, vám mávají rozuzlením před očima, ale nenechají vás ho přečíst. Jakkoliv se v příběhu rozprostírá vnitřní svět postavy, nedostanete šanci proniknout do složitých pocitů, které by mohl nabízet. Škoda, protože práce s angličtinou je vynikající.
Naštěstí nástroje jsou silné a nenudí. Intimate vstřikuje příběh do krve přesně v takovém množství, abyste museli tápat, po Neverland, v úvodu připomínající staré Modest Mouse, se střídají silné i slabší momenty. Procítíte výkřik v Lost in Vera - podobně vykřikl Tim Kasher na svém konceptuálním albu od Cursive (Ugly Organ), i tady se zvolání rozpouští a nastupuje kontrastní a agresivní kytara, rezonuje a mění se v pocit prázdnoty. V pořádku, kdyby nenavazovala nastavovaná kaše. Od neodolatelného songu Deep vše naštěstí nabírá jasnější směr a já přestávám mít strach, že se hrdina ve své kobce oběsí, je to směr k velkolepému závěru, Outland snad přímo vychází z Welcome to the Machine. Závěr však exploduje gilmourovským sólem, s citelnými odkazy na mistra kytarového feelingu. Hotová směs Comfortably Numb a High Hopes.
Přes veškerou kritiku je In Belvedere silným dílem. Obsahuje drobné odkazy, promyšlenou skladbu a v důsledku ho lze doporučit i mlsným jazykům. Proto je škoda, že nedokáže obstát samo před sebou. Ale jen dobré věci stojí za kritiku, a na rovinu – kolik z nás nesklopí oči při upřímném pohledu do zrcadla?
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.