Jakub Koumar | Články / Recenze | 30.07.2015
Václava Havelku zná dnes pomalu každý, ale ne každý ví, že se pod pseudonymem Vac Da Hawk věnuje i experimentální hudbě. A přestože City Fox on Acid je jeho prvotina, za sebou už nějaké to škádlení ušních bubínků má, hlavně díky narůstající koncertní praxi s Bonusem nebo z experimentování s Carlem Warwickem v projektu Were Mute.
Mazáctví a hudební nadhled. Rozmanitost, jakou dokáže vtisknout stylům, v jejichž vodách ho potkáváme na albu, je odzbrojující. Ve čtveřici skladeb představuje drone, noise, experimentální hudbu, ambient i konkrétní hudbu. Tu používá velice rafinovaně, zakomponování nahrávek do skladeb je nenápadné a citlivé, až se jakékoliv asociace na jejich původ vytrácejí. Konkretisté by měli radost.
Skladby jsou zvukově vyvážené a vyrovnané, liška ví, co dělat, aby se její pouť nestala divokým a temným bad tripem. Pozorně naslouchá okolí a gurmánsky ho nasává nozdrami citlivými na každou změnu vůně, její velké uši znásobují šelesty, díky čemuž slyší masivní a vše obalující plochy, plné hřmícího mručení přerůstajícího v drony. Ani na chvíli ji nenapadne zakousnout se do svého ocasu a požírat sama sebe, zároveň není zbytečně opatrná a rozšířené zorničky neuhnou před razantním zvukem.
To, co je mohutné, nemusí být bohaté a místy jsou nahrávky ploché. Ostrý industriální nádech v prvních dvou skladbách zbytečně dominuje a rozsáhlejší části ztrácejí na síle. V After Lunch Nap ovšem Havelka rozehrává působivě spletitou a vrtošivou ruchovou kompozici a v závěrečné titulní skladbě City Fox on Acid pak dává vyniknout prostorové a ambientnější koláži. Vytváří tak kontrastní a katarzní prvek, empatický a emocionální závěr.
Vac Da Hawk jako by na svém debutovém EP pořád ještě hledal finální experimentální výraz. City Fox on Acid působí jako poněkud bezhlavý a snad příliš fascinovaný ponor do nedozírných hlubin. Přitom ale projevuje mimořádný cit pro skládání zvuků a koncentraci na konkrétní způsob práce. Tento debut jednoho z mnoha Havelkových alter eg je jasným důkazem, že i na této scéně s ním nemusíme, ale chceme počítat.
Vac Da Hawk – City Fox on Acid (Stoned To Death, 2015)
www.vacdahawkoff.tumblr.com
www.soundcloud.com/stoned-to-death-records/vac-da-hawk-after-lunch-nap-2015
Live: Vac da Hawk + Sajtban
02.08.2015 17:00 | Býčí skála, Brno
www.facebook.com/events/1056297834382676
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.