Magdalena Fendrychová | Články / Recenze | 17.02.2023
Jakub Čermák, teplický básník, režisér a písničkář vystupující pod pseudonymem Cermaque, nahrál v říjnu 2022 jedenáctou studiovou desku Všechno nejlepší. Ta se groovy podobá předchozí desce Lament, textově pak nahrávce Démon v Paříži, ale tentokrát v ní autor mluví o vlastní i cizí ztracenosti ve světě jemným, podmanivým hlasem. Přestože je jeho kapela sehraná, funguje ve stejném složení už pár let a produkce Ondřeje Ježka jí sedne, album není snadno stravitelné na první poslech. Může se zdát překombinované, texty komplikované a stavba písní nejednotná, i když pestrá.
V první písni Dněpr Cermaque vypráví o válce na Ukrajině skrze své vlastní vztahy: „Co děláš ty, když začala válka? Líbáš už jiného anebo jinou? Strachu se nejlíp dá postavit něhou.“ Některé texty jsou ostřejší: „Mám v sobě řeznický hák a na něm flák srdce a tomu srdci se zas chce obrůst vlčí srstí. Zase mám šíleně rád a vůbec nevím koho. Bůh si mě připevnil jak podběrák na velrybí ohon“ (Résumé 25), další až drásavě emotivní, například Smuténka pro Káju o smrti nejlepšího přítele.
Zvuková stránka je podobně rozmanitá jako ta textová. Do hry tradičních kapelních nástrojů se ozývá vrzání nábytku a cinkání nehudebních předmětů, je slyšet šustění virblu, plačtivou i konejšivou polohu violy. A Cermaque, který na koncertech často křičí, křičí i zde (Pelmeně, Kocovina). Barvitá hudební krajina umožňuje posluchačům, aby bloudili, hledali a nacházeli. „Nikdy už nebude nic lehké,“ zpívá se v písni Lynč. Jako není lehké poslouchat niterné texty nebo skřípění violy u kobylky, které v nás vyvolává tíseň.
Navzdory řečenému je celé album prodchnuté nadějí, skrze upřímně vyprávěné příběhy skýtá pohled do vlastních srdcí. Je v nich vztek, radost i pláč, je v nich tolik, jako v jednom románu od Dostojevského. Cermaque toho má hodně za sebou a dokáže svoji zkušenost čím dál lépe předávat.
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.
Patrik Kratochvíl 23.02.2023
Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Martin Šinkovský 12.02.2023
Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Superman.
prof. Neutrino 09.02.2023
Po zániku investigativního serveru WikiLeaks se zdálo, že přišli bojovníci za svobodu informací o svůj hlavní zdroj. V roce 2014 ale vznikla investigativní platforma „občanské novinařiny“ Bellingcat.
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.
Dominik Polívka 08.01.2023
S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem.