Julie Scholzová | Články / Recenze | 29.04.2023
Britská kapela Gorillaz se v posledních dvaceti letech stala fenoménem populární hudby. Nápad vytvořit fiktivní umělecký svět, se kterým přišli v roce 1998 skladatel, zpěvák a klávesista Damon Albarn a ilustrátor Jamie Hewlett, si za léta jejich působení získal velký obdiv. Ilustrované postavy Murdoc, 2-D, Noodle a Russel se pak své fanoušky snažili od loňského července na sociálních platformách nalákat, aby se stali součástí imaginárního „The Last Cult“, který je hlavním námětem jejich nového alba.
Cracker Island otevírá stejnojmenný hit, na kterém se objevuje baskytarista a zpěvák Thundercat. Seznamuje nás s celkovým příběhem, představuje fiktivní místo, kde Murdoc založil tajuplný manipulativní kult, jehož se stal 2-D opětním beránkem, který sdílí své pocity bezmoci. „Where the truth was auto-tuned, and it's sadness I consumed.“ Deska staví na kontrastech, většina skladeb je upbeatová, zpívá se v nich ale o manipulaci, smutku, osamělosti nebo riziku sociálních sítí, moderních trendů.
Na Gorillaz přitahuje jakási divnost, osobitý humor, vokály animovaných postav, které naplno prostupují skladbami Tarantula, Crocodillaz nebo Captain Chicken. Zvuk má několik vrstev, prolíná se tu elektronika, latina, funk nebo rap, stále však mluvíme o popové nahrávce. V patnácti skladbách najdeme spoustu features, mezi kterými jsou Stevie Nicks, Bad Bunny, De La Soul a další. Možná nejočekávanější spoluprací je s Tame Impala ve skladbě New Gold, jejíž výjimečné kouzlo dále staví na zpěvech Albarna a Bootieho Browna. Každý hlas jí dodává jiný rozměr, zároveň vše zní organicky a přirozeně. Rozmanitost alba je dána obzvláště tím, že vliv každého spoluautora je znát v celé skladbě. Gorillaz se nesnaží měnit autorské styly, ale vytvořit s nimi ojedinělou harmonii.
Cracker Island nejenže varuje před vlivem kultů všeho druhu, ale také upozorňuje na to, abychom nepropadli posedlosti, i kdyby to mělo být třeba právě skupinou Gorillaz. Pohybují se na tenké hranicí mezi fantaskním světem a realitou a jejich fiktivní postavy nejsou jen zábavné, ale i zrcadlí naše slabosti.
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.