Vadim Petrov | Články / Recenze | 28.02.2017
Občas potkám muzikanty, co nemají do čeho píchnout, tak je přesvědčuju, aby začali s math rockem.
„Sme dva kytaristi, Matěj a Matěj, a nemáme s kym hrát...“
„Tak to mi řikej Libuše, poněvadž vidim vaši budoucnost: vy dva a drum machine, nesmyslně složitý riffy, přijde pět lidí, bude to super!“
„Hm.“
Zatím se mi moc českých matematických kapel založit nepodařilo.
Situace v Británii je ale natolik odlišná, že mají i vlastní festival. Jmenuje se ArcTangent, hrajou tam všechny lokální kapely a pět a půl headlinera. Jednou takovou jsou i mladí You Break, You Buy, kteří v lednu přišli se svým druhým EP Don't Join the Circus.
Přirovnávat hudbu ke krajině je klišé, přesto se do toho pustím: EP je obraz a skladby coby kopce, řeky a hvozdy zastřené lehkou inverzí působí klidně, důstojně. Výletník poslouchá každý strom, každý slon, zvlášť a po jednom, riffy cupitají jako krabi na dně, klepety klepají a s dupnutím na pedál se odnikud vyřítí vražedná vydra, samý zub a dráp. Padajícím dubem v prázdném lese rezonuje košatý akord, prchající ptáci tlučou křídly do činelů. Vokál ve třetím tracku zrezlou pilou krájí plátno v půl, instrumentální báseň kazí a hyzdí, následující dvouminutové intermezzo gafou celí zející ránu. Overdrivová bouře zvonů dutý vzbudí hlas, po bleskových virblech se změní v příjemný deštík, rozhrnu mokré vlasy a ani nevím, že nic nevidím, dřevo kytar nezemřelo, kéž se po smrti stanu hudebním nástrojem. EP jako celek přehlédne jedině sokol, lidské smysly si žádají jemnější dělení – skladby, pasáže, riffy, akordy, noty, pnutí se na všech úrovních fraktálně opakuje, začátek a konec jsou překonané koncepty.
Na koncertu You Break, You Buy jsem nebyl, přesto si troufám tvrdit, že lyrická poslechová hudba skrývá energické výbuchy, a živě před sebou vidím slabě osvícený sklep plný zeleného dýmu, obklopený multiversy bujícími v hlavách účastníků jako n-rozměrné antistresové omalovánky.
You Break, You Buy – Don't Join the Circus (Lonely Voyage Records, 2017) www.ybyb.bandcamp.com
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.