Články / Reporty

Nejen na vlně italského diska (CPH:DOX)

Nejen na vlně italského diska (CPH:DOX)

Bára Gadlinová | Články / Reporty | 04.04.2019

Některé filmy člověku utkví tak silně, že druhý den se budí s jejich útržky před očima. Jako bych si sama pro sebe schovávala to nejlepší z festivalu až na jeho konec. Touha po něčem ponure severském byla zažehnána, chuť ponořit se do opojných osmdesátkových rytmů taktéž. CPH:DOX potřetí.

Hranice všeho se rozpíjejí. My nosíme pašované tenisky a džíny, chceme být ve všem jako Američani a dýcháme svobodu plnými doušky, na východ od ráje to mají trochu jinak. Snímek 3OHA (Zóna) sleduje několik generací v postsovětském Rusku, od osmdesátých let až do současnosti. Režisér Lauri Randla vytvořil vizuální báseň z úryvků konverzací a náhledů do soukromých životů, postavy v rozostřených záběrech bloudí polemi i ulicemi, válí se po kobercích ve vybydlených bytech a vtipkují o své bezcílnosti. Nový extatický pocit svobody a možnosti překročit trosky železné opony se střetávají s realitou a praktickými zábranami při snaze doopravdy odejít. Třeba zrovna do východního Berlína, který jim tolik připomíná domov a dětství. O dvacet let později se fascinace vším neruským smrskla na obsesi sociálními sítěmi a snahu přiblížit se světu za hranicemi alespoň stylem oblékání a mluvou. Pohled na ruskou ztracenou generaci se dá brát jako druhá strana mince dokumentu Putin’s Witnesses, o které jsme psali minule.

Po skončení promítání se vestibul kina Aveny-T v městské části Frederiksberg přeměnil v improvizovaný boiler room a djové začali hrát tlumené melodické tracky, které připomínaly soundtrack z právě promítaného filmu. Pivo Anarkist, které je jedním z partnerů festivalu, navíc bylo zadarmo.

V dokumentu The Other Munch nás režisér Joachim Trier, tvůrce filmů jako Reprise nebo Oslo, 31. august, provází přípravou expozice děl Edvarda Muncha. Vidíme norského spisovatele Karla Ove Knausgaarda, kterého Munchovo muzeum v Oslu požádalo, aby dal dohromady novou přehlídku dost možná nejvýznamnějšího národního umělce, známého vyobrazováním bolesti, strachu, temnoty a ponurých scenérií. Knausgaardovým cílem bylo vytvořit výstavu, která nevypadá tradičně, výstavu, která je barvitá, živá a je do ní mimo jiné zarhnuto mnoho kreseb, které většinou zůstávají ukryté v archivech muzea. Za tímto procesem stály měsíce výzkumu a četné návštěvy lokací, kde Munch tvořil a kde žil. Trier, kterého spisovatel přizval, aby zdokumentoval celý proces, Knusgaardovi posloužil i jako partner pro konverzace o dílech samotných.

Celý festival uzavíralo promítání tří kraťasů v podzemním klubu Hotelu Cecil. Za zmínku stojí jeden – Distant Planet: The Six Chapters of Simona, psychedelická retrospektivní analýza kořenů italského diska. Snímek klade spoustu otázek po původu stylu a nechává nás nahlédnout za oponu italské hudební scény v osmdesátých letech. To vše prizmatem tehdejší hvězdy Simony, která se setkává se svým hudebním partnerem a producentem, vzpomíná a je konfrontovaná se svou tehdejší pěveckou i taneční produkcí, což je stejně komické, jako empatické.

CPH:DOX je z těch uvolněnějších filmových festivalů. Žádné přehnané fronty ani obavy z toho, že na vás nezůstane místo. Mezi hlavní témata letošního ročníku patřily filmy věnované silným ženám, kontrastům staré zlaté časy vs současná společenská situace v různých geografických podmínkách anebo klimatickým změnám. Dokumenty se sociální tematikou zas bez ostychu napadaly naše smýšlení a hodnoty a nabízely pohled za roušku toho, co je o daném tématu běžně dostupné. CPH:DOX jde za hranice všední dokumentaristiky, dokáže vzdělávat, rozesmát i přikovat do křesla.

Info

CPH:DOX 2019
20. - 30. 3 2019, Kodaň

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Blues optimisty (Keb‘ Mo‘)

redakce 17.07.2019

Informace o jeho koncertu v divadle Archa se objevila jako blesk z čistého nebe vlastně jen pár týdnů před jeho konáním. I tak se divadlo prakticky kompletně zaplnilo. No bodejť!

Pohoda 19, den třetí v plamenech

redakce 16.07.2019

Všechno, co vás mrzí nebo štve na podobných akcích, vás na trenčínském letišti trápit nemusí, snad jenom to uhýbaní pivnímu vozítku...

Očista a poznání (na Creepy Teepee)

redakce 15.07.2019

Noise, psychedelie, eklektická elektronika a trap jsou záchytnými body, otázkou zůstává smysl nedělní produkce, zvláště té noční.

Beaty jsou chytlavé, křičí se i svíjí (na Creepy Teepee)

redakce 14.07.2019

Minulá noc se neobešla bez stížností na hluk, což bereme jako daň za městský festival. Co přinesla sobota kromě deště, Cateriny Barbieri nebo Dana Deacona?

Za hranice fyzické zkušenosti (na Creepy Teepee)

redakce 13.07.2019

Na Poděbradově není k hnutí. Chodníky a parapety u zbývajících dvou stanovišť se s ukončením produkce na hlavním pódiu zaplňují lidmi, podzemní klub ožívá.

Pohoda 19, den druhý a duha, která zmizela

redakce 13.07.2019

Zklamání ze zrušeného pátečního headlinera Lykke Li zažehnal brutální set Death Grips. Co dál, co víc? Gleb, Faka, Dream Wife a další.

Pohoda 19, den první a shutdown pro všechny

redakce 12.07.2019

Digitální tíseň, globální oteplování, rasismus, fake news a mnoho dalších současných společenských problémů za růžovou fasádou. Romantika na Pohodě.

Ministry pod vlajkou Antify

redakce 12.07.2019

Publikum kontroluje čas. Pětačtyřicet minut? Sousto, které hladové fanoušky jen dráždí.

Ticho v Letňanech (Ed Sheeran)

redakce 10.07.2019

Sedmdesát nebo osmdesát tisíc – v pražských Letňanech rozdíl mezi prvním a druhým koncertem nejde moc poznat. Pár vedle se zkouší protlačit zpět na „svoje“ místa. Výsledkem je výsměch.

Hluky a šumy Hradieb Samoty

redakce 10.07.2019

... a človek sa na tri intenzívne dni ocitne vo zvláštnej a okúzľujúcej obdobe zábavného parku pre duše so slabosťou pre temnotu, tajuplné priestory, vizuálne umenie a najmä hudbu.