Martin Řezníček | Články / Reporty | 09.10.2016
Prostor MeetFactory může být klubem i koncertní sálem – vždy se přizpůsobí tomu, co se děje uvnitř. Sedmého října bylo „Meetko“ klubem a hostilo Dana Boecknera (Handsome Furs, Wolf Parade) s jeho čerstvým projektem Operators. Jako support vystoupilo duo VIYU, tvořené Danielem Galbou a Tomem Hasbachem ze zmizelých Rara Avis.
VIYU experimentují s elektronikou a indie. Zaujmou především nezvyklými zvuky, které si zčásti sami samplují. Když se syntezátorové linky protkají s reverbem kytar a zkresleným hlasem, vzniká zvuk, v němž je snadné se utopit. Kvůli absenci dalších živých nástrojů a Galbově antifrontmanovství jsme se ale topili spíše v chladné tůni než v horké vaně.
Pak už se na pódiu pohybuje čtveřice Kanaďanů a rovná si cajky. Změť kabelů popropojované elektroniky je pestrobarevná chobotnice a člověk si klade otázku, jestli takový bastl vůbec může fungovat. Teď zhasnout světla. Dlouhý Boecknerův úsměv zasvítí do tmy, první synťákové tóny proletí nad hlavami, první píseň prolamuje ledy. Ale počkat, jaké ledy! Operators jsou více než vítanými hosty. Synthpopová hravost tryskající ze studiových nahrávek je naživo ještě nakažlivější, nejlepším důkazem jsou písně Control nebo Blue Wave. Frontman se drží stojanu s mikrofonem a jako pavouk se natahuje k syntezátoru. Když obléká kytaru, show dostává rockovější koule.
Atmosféra je uvolněnější a uvolněnější. Členové ansámblu působí jako dobří přátelé a vřelý vztah (i když víceméně na jednu noc) vzniká také mezi frontmanem a publikem. Když bubeník už podruhé reklamuje problémy s bicími, Boeckner situaci využívá k tomu, aby pozdravil známé tváře z předešlých koncertů, kdosi z publika mu podává pivo. Vládne oboustranná spokojenost a vděčnost, frontman skoro až dojatě děkuje fanouškům za přijetí a ti mu jeho „děkuji“ oplácejí přesvědčivým „MY děkujeme!“.
Skvěle interpretované písně z debutu Blue Wave a obrovská chuť hrát by ke spokojenosti stačily, Operators navíc přidali osobní přístup, čímž zážitek vystřelili do mraků. Někdy je prostě hrozně příjemné cítit se žádaný.
Tomáš Jančík 15.06.2024
Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas se The Smile vrátili do Fora…
Zdeněk Němec 11.06.2024
Halu opouští spokojený dav vybavený ochutnávkovými pytlíky Pom-Bär, přelézá nebo podlézá zábradlí u chodníku.
Marek Hadrbolec 05.06.2024
První z koncertů v Kabinetu Múz se mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice, technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.
Helena Konvalinová 03.06.2024
Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+.
Julia Pátá 27.05.2024
Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres.
Kryštof Kočtář 26.05.2024
„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím.
Kryštof Kočtář 21.05.2024
Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. V nové Melodce.
Marek Hadrbolec 20.05.2024
Ticho nikdy není tak hlasité, jako když Jesse Shreibmann zkříží paličky nad hlavou před dalším úderem do bicích.
Michal Smrčina 19.05.2024
Show je vizuálně strohá, blikačky, nic moc navíc, Brown má specifické charisma a pozornost poutá sám o sobě.
Jakub Veselý 06.05.2024
Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.