Josef Kaňka | Články / Recenze | 09.04.2023
Když se člověku podaří rozluštit nebo alespoň logicky interpretovat název alba, je velmi pravděpodobné, že snáz pochopí i jeho obsah. U americké čtveřice Colony House, která svou kombinaci syrového surfového zvuku šedesátých let a jemných melodických kytar popisuje jako „svlečený rock and roll”, to zatím platilo pro všechny tři dosavadní desky. Jinak tomu není ani v případě nejnovějšího titulu The Cannonballers, nad jehož názvem není potřeba příliš dlouho dumat, aby na povrch vyskočilo hned několik možných způsobů výkladu.
Pravděpodobně nejzřetelnějším je odkaz na anglický termín označující skok do vody, kterému se v češtině říká kufr. Ten můžeme vidět už na přebalu desky, jemuž prostorově dominuje vlnící se hladina podporující surfrockovou podstatu, kterou slibuje i úvodní skladba Landlocked Surf Rock. První vteřiny ostrého pochodového virblu ale přinášejí na stůl další možnou interpretaci. Téměř identickým rytmickým prvkem začíná Wabash Cannonball, kultovní titul amerického country proslavený Johnnym Cashem, na který Colony House později přímo odkazují i v textu titulní písně Cannonball. A než se posluchač stihne zamyslet, co má v symbolické rovině společného skok do vody s fiktivním vlakem projíždějícím malebnou krajinou, o kterém zpívá Johnny Cash, servíruje se další popkulturní odkaz. Konkrétně na model vozu Chevrolet Impala, známý z akční filmové komedie Cannonball (1976). To vše jsme stihli jen během tří z celkem jedenácti písní.
Skutečnost, že název ani obsah alba neumožňují jednoznačnou interpretaci, pochopitelně není sama o sobě negativním aspektem, u většiny nahrávek je spíše vítaným důkazem umělecké přemýšlivosti a kreativity, která drží posluchače v pozoru. Kdyby nálada desky smysluplně oscilovala mezi ranými Arctic Monkeys, šedesátkovým surf rockem a folkovým nádechem, nemohli bychom pravděpodobně mít v tomto směru mnoho výhrad. Charakter desky je ale místy stejně chaotický jako přemýšlení o možných interpretacích jejího názvu. Z přefuzzovaných kytar a jednoduchých chytlavých basových linek se Colony House z ničeho nic přesunou k rytmickému popu à la Kodaline. Ten by koncepčně nedával smysl ani v momentě, kdy by se k němu došlo logickým vývojem jednotlivých skladeb, jako tomu je například na o pár týdnů mladším albu Cracker Island od Gorillaz. Právě přiznání skutečnosti, že ne každý může mezi žánry libovolně fúzovat tak ladně a přirozeně jako Damon Albarn, by mohlo být tím, co vrátí Colony House jejich rukopisnou lehkost. Experimentální žánrová změna na The Cannonballers tak skutečně jen skočila metaforický kufr do dosavadního vývoje jinak slibného alba, které ve finále působí dojmem v kapse odemknutého telefonu, kde se spustilo náhodné přehrávání popového discover weekly.
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.