Martin Šinkovský | Články / Offtopic / / Komix | 09.08.2019
Komiksová fantasy série Netvora je mimořádným počinem mimo jiné i téměř absolutním vymazáním mužského elementu z celého fikčního světa. Ten podle přiložené mapy připomíná ostrov a žijí na něm různé živočišné druhy s rozdílnou dávkou intelektuálních schopností. Lidé jsou v tomto žebříčku hluboko dole. Převyšují je staří bohové, prastaří a arkanici, kteří vznikli smíšením prastarých a lidí. Nade všemi pak ční nekonečná moudrost koček jako nejstarších obyvatel země.
Přestože tento svět není příliš veliký, je plný válek, svárů a nenávisti. Politikaření, touha po moci, zotročování jiných druhů, to vše je v Netvoře servírované v koncentrované podobě, včetně z toho vyplývajících osobních tragédií, chmurných nálad a smutku.
Hlavní (a titulní) postavou je Maika Půlvlčice, která zjišťuje, že není obyčejnou sedmnáctiletou dívkou (arkanického původu), která přišla o levou paži. V jejím těle koluje vzácná vznešená krev a zároveň je hostitelkou mocného monstra Zinna, který se hlásí o svá práva a potřeby (například touha po čerstvém syrovém mase). Situace se přiostřuje, válka mezi lidmi a arkaniky je na spadnutí, Maika pracuje na odhalování svého původu…
Zatímco první dva svazky měly spád a nabízelo akci, u třetího dílu se to poněkud zadrhlo. Scenáristka Marjorie Liu doplácí na velké množství postav a jejich motivace. Putování hlavní hrdinky se sice zastavilo v neutrálním městě Pontus, kterému hrozí zánik, ale na jeho dobytí má zálusk příliš mnoho postav. Vše ještě komplikují retrospektivní výlety, které odhalují skutečnou tvář některých figur. Mezi Maikou a Zinnem vzniká mnohem zajímavější vztah, Maika už si na mocného parazita ve svém těle vznikla, a dokonce musí pro záchranu celého světa spolupracovat. Liu tak využívá princip „buddy movies“, kdy se z „ohně a vody“ stávají nerozluční parťáci.
Poněkud nepřehledný děj drží nad vodou kresba Sany Takedy, která kombinuje mangu, art deco a steam punk a nebojí se krutých a násilných detailů. Její propracovaná kresba a temné barvy vytvářejí tíživou atmosféru. Na některých panelech jsou linky jako by náhodným shlukem čar, vše je však pečlivě budováno a vytváří precizní obraz fikčního světa.
Z komiksu je také patrné, že vzniká průběžně a stále (první díl vyšel v roce 2015 a celkově jde zatím o jednadvacet sešitů), takže scenáristka v něm může reflektovat i současné problémy domovských Spojených států, viz vyobrazení utečeneckého tábora, který se plní zoufalými běženci. Tato linie, kterou čtenář odhaluje díky vedlejší postavě lištičky Kippy, reflektuje aktuální situaci na hranicích Mexika a USA.
Marjorie Liu, Sana Takeda – Netvora 3: Azyl (Crew, 2019)
web nakladatelství
3DDI3 23.01.2021
Mystická noirová série o nesmrtelné krásce Josephine se schopností svést jakéhokoliv muže dospěla do svého konce.
3DDI3 05.01.2021
Úvahy o vlastní neschopnosti, ztráta prestiže i sebeobelhávání jsou témata v komiksu, jako je Doctor Strange, dosud neprozkoumaná.
3DDI3 19.12.2020
Svazek Návrat do minulosti je nostalgickou vzpomínkou na zlaté časy Marvelu i ostrou kritikou zkratkovitých moderních řešení.
Martin Šinkovský 12.12.2020
Okamžitě bylo jasné, že oba tvůrci kašlou na všechny zavedené postupy a svým subverzivním stylem nekompromisně tlačí Tankerku ke kultovnímu statusu.
3DDI3 05.12.2020
V období nejistoty se lidé chtějí o někoho opřít. Kdo může být lepší než válečný veterán, člověk, jehož morální integrita je bez poskvrnky?
3DDI3 28.11.2020
Lidstvo decimuje světová pandemie, ekonomika se krutě propadá. Živelné pohromy ničí majetky, berou životy, demonstrace jsou na denním pořádku a na Středním východě stále zuří války.
3DDI3 19.11.2020
Až nečekaně civilní a minimalistické finále se vyznačuje pomalým budováním ztracené zabijácké reputace, využívaje klasickou strukturu boxerského filmu.
Martin Šinkovský 07.11.2020
Autor mangy Kentaró Miura vyryl mohutnou brázdu do dějin komiksu, kterou jsme mohli znát jen z originálu či televizního seriálového zpracování z 90. let.
Martin Šinkovský 31.10.2020
Disponují jednoduchými příběhy a často akcentují základní emoce, které současný člověk v superrychlé době vnímá tak nějak automaticky, a není proto důvod se nad nimi pozastavovat.
Martin Šinkovský 24.10.2020
Ohňostroj krve, vášní, zrady, intrik a pomsty odpálil slavný chilsko-francouzský scenárista Alejandro Jodorowsky společně s čínským výtvarníkem Dongzim Liuem.