Články / Reporty

Kladivo na metalové čaroděje (Black Sabbath)

Kladivo na metalové čaroděje (Black Sabbath)

Zdeněk Němec | Články / Reporty | 31.07.2016

Skutečně poslední turné? Asi se slušelo přinést pohřební věnce. Smuteční průvod čítal šestnáct tisíc hlav, mějme ale na mysli, že Ježíš taky povstal z mrtvých, tak uvidíme, co na to peklo. Ozzy Osbourne, Tony Iommi a Geezer Butler během video intra vzkřísili Satana, aby následně s fanoušky pohřbili metalový monolit Black Sabbath hodně hluboko.

Základy, na nichž dodnes stojí architektura obrovského množství hudebních následovníků. Od Metallicy a Judas Priest přes Electric Wizard nebo Mayhem až po Faith No More a mnohé další. Melvins stále nastupují koncerty během Ozzyho kašlající smyčky ze skladby Sweet Leaf a Dylan Carlson dronemetalové Earth pojmenoval podle původního názvu birminghamské legendy. Dechberoucí odkaz, vedle kterého menší koncertní nedostatky bledly jako strachy zsinalý Ozzy v úvodní skladbě Black Sabbath.

Hororová atmosféra, hustý déšť a kostelní zvony. Tony Iommi dokresluje černočernou seanci temnými riffy. Celou mši celebruje frontman Ozzy Osbourne, který nezapře pověst bouřliváka a přes evidentní fyzické vypětí nepřestává hecovat dav. Nezkrotný blázen a klaun, ale taky postava v černém. Tmavý odraz v zrcadle. Stín sebe sama a černokněžník, se kterým je radost zpívat sborové Oh yeah! ve skladbě N.I.B.. Butler s wah-wah pedálem kouzlí geniální basové intro a zpěvák dokončuje dílo zkázy. Ďábel na Zemi nikdy neměl přesvědčivější alter ego. My name is Lucifer, please take my hand.

Energii až do samotného finále pomohlo udržet dobré rozvržení sil. Skladba Rat Salad, která už ve studiové verzi nabízí rytmické umění v plné kráse, umožnila mladému tahounovi Tommymu Clufetosovi, aby předvedl, proč právě jeho přijali Black Sabbath do svých řad. Bubeník navíc starším kolegům dopřál potřebný prostor pro odpočinek. Sóla na bicí jsou samozřejmě samostatnou kapitolou, ale v tomto případě šlo o dobře promyšlený tah, který celý set (stejně jako před třemi lety) udržel pohromadě. Kapela nemusela v půlce koncertu ohlásit přestávku a tryzna plynule pokračovala dál. I Am Iron Man. Měl koncert vyloženě slabé místo? Asi špatně zvolenou výšku pódia, nejsem při svých sto devadesáti centimetrech zvyklý stát na špičkách, abych viděl na muzikanty. Nedostatek vyvažovala obří obrazovka a především perfektně vyladěný zvuk, který na poměry halového koncertu prakticky neměl chybu. Píše se rok 2016 a slabší artikulace nebo nejistota zpěvákova hlasu nemohly nikoho zaskočit. Všichni víme, jakou koncertní formu v posledních letech Ozzy měl. Při poslední zastávce na témže místě to bylo sice lepší, ale viditelná snaha podat co nejlepší výkon a zároveň pobavit si zaslouží obdiv. Kacířské myšlenky na změnu „zadýchaného“ frontmana by měl každý rychle zahnat, protože přes nesporné kvality Ronnieho Jamese Dia i ostatních je rebel Osbourne tím jediným a pravým zmocněncem pekla a inkvizitorem zároveň. Oh no, no, please God help me.

Rozlučkový setlist nepřipouštěl prostor pro novější tvorbu. Black Sabbath publiku servírovali jen nejstarší klasiku jako War Pigs nebo přídavek Paranoid. Otázka God Is Dead?, kterou si na poslední desce 13 muzikanti spolu s producentem Rickem Rubinem položili, zůstala sice nezodpovězena, ale stejně šlo o důstojné uzavření jedné zásadní hudební kapitoly. Všechna tajemství nemusí být nutně prozrazena a pro Black Sabbath to platí 666krát.

Info

Black Sabbath (uk)
30. 6. 2016 O2 arena, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zastavit čas i způsobit amok (The Smile)

Tomáš Jančík 15.06.2024

Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas se The Smile vrátili do Fora…

Nadšení i prostoje (Troye Sivan)

Zdeněk Němec 11.06.2024

Halu opouští spokojený dav vybavený ochutnávkovými pytlíky Pom-Bär, přelézá nebo podlézá zábradlí u chodníku.

Porážkám navzdory (High on Fire)

Marek Hadrbolec 05.06.2024

První z koncertů v Kabinetu Múz se mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice, technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Helena Konvalinová 03.06.2024

Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+.

Ztracené zvuky (claire rousay)

Julia Pátá 27.05.2024

Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres.

Pečlivě organizovaný chaos (RuinsZu)

Kryštof Kočtář 26.05.2024

„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím.

Fantasy v kulisách hororu (Jeden kmen + Ďyvina + Budeč)

Kryštof Kočtář 21.05.2024

Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. V nové Melodce.

Vibrující kosti (Bell Witch)

Marek Hadrbolec 20.05.2024

Ticho nikdy není tak hlasité, jako když Jesse Shreibmann zkříží paličky nad hlavou před dalším úderem do bicích.

Jak v Motownu nezestárnout (Danny Brown)

Michal Smrčina 19.05.2024

Show je vizuálně strohá, blikačky, nic moc navíc, Brown má specifické charisma a pozornost poutá sám o sobě.

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace