prof. Neutrino | Články / Recenze | 07.12.2020
Kdysi pro mě byl rumunský religionista a spisovatel Mircea Eliade (1907–1986) jedním z nejčtenějších autorů a jeho třídílné Dějiny náboženského myšlení jsem zhltnul dřív než pralinky, stejně jako esej Mýtus věčného návratu, mysticko-symbolické povídky V hájemství snu či autobiografickou novelu Maitrejí, přibližující jeho studijní pobyt v Indii a tajný vztah s dcerou svého učitele z vyšší kasty, kvůli němuž musel odejít do kláštera v horách. Letos vyšlo i jeho další zásadní teoretické dílo Mýtus a skutečnost (poprvé vydalo v českém překladu roku 2011 nakladatelství Oikoymenh), jež shrnuje jeho celoživotní bádání na poli komparace náboženství a řadí ho tak ke klasickým výzkumníkům mytologie, jako byli James Frazer, Carl Gustav Jung, Joseph Campbell nebo Claude Lévi-Strauss.
Eliade jako přední „odborník na posvátno“ nás v kostce provede přes antické Řecko, křesťanství, hinduismus, buddhismus, animismus „primitivních nárorů“ až do moderní doby. Jeho základním tématem je přechod mezi reálným a mytologickým světem a s tím spojené iniciační rituály a opakování mýtického času, ale také proces desakralizace, odposvátnění světa, kdy se mýty stávají už jen legendami či pohádkami. Svět se tak v rámci modernity zracionalizoval a redukoval na profánní realitu. Díky tomu lidé ztratili (snad vyjma dětí) spoustu magického a tajemného ve svém myšlení i životě. Plně racionální bytosti jsou pouhé stíny našich biologických potřeb a tužeb, bez uspokojení ducha, potažmo realizace celé bytosti.
Podle Eliadeho touha po mýtickém uvažování přežívá dodnes. Akorát ho dějinně nahradila politická náboženství jako fašismus, nacismus a komunismus a následně svět konzumu, úspěchu a zábavy, ale i umění, v němž se stále opakují klasické mytologické archetypy, i když už v zástupném modu. Nejzajímavějším příspěvkem je poslední kapitola Mýty a hromadné sdělovací prostředky, kde se Eliade dotýká aktuálních problémů své doby i moderního umění: „U mnoha moderních umělců cítíme, že destrukce výtvarného jazyka je jen první fází složitějšího procesu a že nutně musí následovat znovuzrození nového vesmíru.“
Přestože kniha poprvé vyšla již v roce 1963, obsahuje mnohá ponaučení i pro dnešek, neboť se dotýká hlubinných teritorií naší psyché, jež je neustále atakována banalitou pěny dní.
Mircea Eliade - Mýtus a skutečnost (Argo, 2020)
kniha na webu nakladatelství
foto © Knihcentrum.cz
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.